De eindejaarsfeesten staan voor de deur, hoog tijd om een blik te werpen op de verkoop van dranken die in deze periode populair zijn: bubbels. 

In zijn tendensenrapport 2019 besteedt Colruyt aandacht aan de opmerkelijke groei van prosecco. In de categorie mousserende wijnen is het cava die de populairste blijft, met 50% van het verkochte volume. Gran Barón, een exclusief merk van Colruyt, vertegenwoordigt op zichzelf al de helft daarvan. In december van vorig jaar verkocht Colruyt er 946.243 flessen van 12 variëteiten ervan.

Een mooi resultaat dat niet belet dat prosecco op zijn beurt ook blijft groeien. Tussen oktober 2018 en september 2019 steeg de verkoop met 12%. Op die manier bereikt het bijna 8% van de totale verkoop van mousserende wijnen. Ook de bio-tendens drukt zijn stempel, met de introductie van de eerste bio-prosecco van het merk. Volgens Colruyt valt de groei te verklaren door de groei van hippe dranken waarvan prosecco een onderdeel van is, zoals Aperol Spritz en de cocktails Bellini en Rossini.

Faclette, vedette in Wallonië

Volgens het rapport van Colruyt eet de Belg gemiddeld 12 kg kaas per jaar en het zijn vooral de Waalse consumenten die dat cijfer de hoogte in jagen: Vlamingen eten 3 kg per jaar minder dan Walen.

Kalkoen en gevulde kalkoen

40.000 Belgische consumenten zullen bij Kerst een kalkoen eten, al vermindert dat cijfer elk jaar. De voorgekookte kalkoen ziet daarentegen zijn succes jaar na jaar groeien. 

Steengrilen : 500.000 klanten per jaar

Steengrillen bevinden zich in de top drie van succesproducten in deze periode. Ze zijn goed voor 3% van de omzet van de traiteurafdeling. Colruyt rekent en telt: 9.500 miniburgers met kaas, 8.174 mini-chipolatas, 2.334 mini-tournedos en niet minder dan 500.000 klanten over een jaar.

480.000 kg aperitiefhapjes

Bij de aperitiefhapjes komt Colruyt uit bij 300.000 kg diepgevroren aperitiefhapjes en 180.000 verse. Het populairste prouct zijn de gefeuilleteerde hapjes van Boni, waarvan er 126.225 producten verkocht werden in december vorig jaar. Colruyt meldt ook dat gratin dauphinois, waarvan er 46 ton verkocht werfden, de ster is van de traiteurafdeling.