Sinds begin mei zijn er al meer dan 10 miljoen mondmaskers verkocht in winkels. Een klein percentage van die verkoop wordt geschonken aan het goede doel Commerce Cares. Op twee weken tijd werd er zo al meer dan 200.000 euro ingezameld.

Sinds begin deze maand kunnen consumenten ook mondmaskers kopen in winkels. Dat moet helpen om de maskers sneller te verspreiden onder de bevolking. En het lijkt te werken want op twee weken tijd werden er al meer dan 10 miljoen mondmaskers verkocht. 

Handelsfederatie Comeos, die zich op vraag van de Belgische regering voor de verspreiding van de mondmaskers inspant, wil echter voorkomen dat de verkoop van de mondmaskers een commerciële operatie wordt. Daarom worden de maskers in de winkels verkocht met een kleine toeslag die rechtstreeks naar een goed doel gaat, namelijk: Commerce Cares. Dat financiert concrete projecten rond toegankelijkheid. Intussen wisten de winkeliers al meer dan 200.000 euro in te zamelen voor het goede doel.

“Met corona hebben we gemerkt dat het sociaal contact veel stroever verloopt voor ons allemaal, maar voor mensen met een beperking is dat elke dag het geval en vaak ervaren zij dan ook nog veel meer moeilijkheden”, verklaart Dominique Michel, afgevaardigd bestuurder van Comeos. “Dat zou niet meer mogen vandaag de dag.  Daarom hebben we beslist dat we voor hen concrete projecten willen uitwerken.  De twee thema’s waarvoor we ons willen inzetten met Commerce Cares: enerzijds de maatschappij toegankelijker maken, maar daarnaast ook de werkplekken beter aanpassen aan mensen met een beperking.”

Concreet laat Commerce Cares zich voor de projecten begeleiden door Inter en CAWaB, twee Vlaamse en Waals-Brusselse organisaties die rond toegankelijkheid werken. Ze geven onder meer tips over klantvriendelijk onthaal en zelfstandig winkelen.