Uber zou de komende dagen opnieuw 1 miljard dollar willen ophalen bij investeerders. Volgens de financiële pers zou het geld dienen om nu ook in de pakjesdiensten door te stoten.

Amper drie maanden geleden heeft Uber reeds 1 miljard opgehaald bij een aantal grote investeringsfondsen om zijn plannen in China te kunnen versnellen. Nu zou de Amerikaanse start-up opnieuw 1 miljard willen binnenhalen, ditmaal voor de uitrol van besteldiensten.

Op vijf jaar tijd heeft Uber nu al 8 miljard opgehaald bij investeerders en institutionele fondsen zoals Google Ventures, Goldman Sachs en TPG. Uber-oprichter en CEO Travis Kalanick zou de nieuwe financieringsronde organiseren om het uitbreiden van het concept naar de pakjesdiensten. Voorlopig toonde het bedrijf maar met mondjesmaat interesse voor die markt en concentreerde het zich vooral op een upgrade van de diensten voor personenvervoer (zoals met Uber Pool). 

Uber Essentials stopgezet

Wel zijn er nog vrij kleinschalige koerierdiensten opgestart in drie Amerikaanse steden (Uber Rush), en wordt geëxperimenteerd met voedselbeleveringen (Uber Eats). In New York is ook iets meer dan een jaar geleden een project gelanceerd rond e-commerce van drogisterij-producten (Uber Corner Store, nadien tot Uber Essentials herdoopt), maar dat is in januari 2015 in alle discretie stopgezet. Het is nog onduidelijk of Uber zijn koerierdienst wil uitbreiden of écht in de pakjes wil doorstoten. Een koerierdienst brengt (soms met de fiets) een enveloppe op een klein pakje van een adres naar het andere, terwijl een pakjesdienst meerdere pakketten van één adres – een winkel, bijvoorbeeld - naar meerdere andere adressen brengt. De ene is dus eerder een taxidienst voor goederen, de andere meer een distributiedienst. Mogelijk was Uber Essentials een test om die laatste markt te testen.

Winkels 

In mei j.l. was er al een lek die in dezelfde richting wees: volgens de techno-site TechCrunch zou Uber een nieuwe ‘app’ voorbereiden, ‘Uber Merchant’. Die app zou zich nog in een ‘pilot’-stadium bevinden, maar zo goed als klaar zijn. Ze zou m.a.w. op zeer korte termijn uitgerold kunnen worden. Toen al werd gezegd dat het niet zou gaan om een verdere uitbreiding van Uber Rush, maar om een meer gestructureerde dienst in samenwerking met een aantal winkelketens. Volgens TechCrunch zouden in eerste instantie de goederen vervoerd worden door chauffeurs van zowel de ‘taxi’-dienst als die van UberRush. Toen zei het nieuwsplatform dat de nieuwe dienst zou focussen op ‘high end’-merken met zowel fysieke winkels als webshops, en die tevens een omnichannel-filosofie nastreven. Noch steeds volgens TechCrunch wou Uber de dienst opzetten voor webshops als Amazon en eBay, maar het zou niet lonend zijn om ‘sameday’-leveringen te organiseren vanuit warehouses. De leveringen organiseren vanuit de stock van winkels, zou daarentegen wel interessant zijn voor deze ‘Merchant’-dienst, wist het platform toen te zeggen.