Koop Belgisch

Een oproep van prominente Belgische ondernemers met op kop Wouter Torfs (CEO, Torfs) die in aanloop van de kerstperiode de consument bewust tracht te maken om de buitenlandse webwinkels te mijden, en Belgisch ondernemerschap optimaal te steunen.

Momenteel stelt Torfs maar liefst 16.373 producten ter beschikking op één van die buitenlandse webwinkels, namelijk bol.com. Een samenwerking waar binnenkort verandering in zou kunnen komen. In de Afspraak maakte Wouter Torfs namelijk bekend dat de schoenenproducent overwoog de samenwerking stop te zetten. Torfs en de internetgigant sloegen in 2015 de handen in elkaar, met de intentie om via e-commerce de Nederlandse markt te betreden. Inmiddels maakte Wouter Torfs bekend alleen maar verlies te maken met wat ze via het platform verkopen.

Welke voor- en nadelen zijn er gebonden aan de samenwerking met een marktplaats? Hieronder kan u een analyse vinden van Torfs en bol.com op basis van de (gratis) downloadbare white paper over marketplaces.

De voor- en nadelen van Torfs op bol.com

Marktplaatsen bieden een ‘easy acces to market’, en vormen een ideaal platform om te testen hoe de consument staat ten opzichte van bepaalde producten. Torfs kon zo via bol.com kennis maken met de Nederlandse consument, en aftasten of onze noorderburen klaar zijn voor ‘schoenen met naam’. Echter realiseerde Torfs zich al snel dat met verkopen via marktplaatsen geen relatie wordt opgebouwd met klanten. Het verkoopproces verloopt haast uniek via het internetplatform, consumenten zullen daarbij niet de reflex hebben om voor hun volgende aankoop naar de webwinkel van Torfs te surfen, en keren voor hun volgende aankoop terug naar het platform van bol.com.

Eens de verkoop stijgt kan het interessant zijn om de behaalde marges te investeren in het optimaliseren van een eigen webshop. In de eigen webwinkel is er meer vrijheid om te werken aan je merk, en om zo een klantenrelatie op te bouwen. Echter zal je online winkel nooit kunnen matchen aan het aantal bezoekers van een marktplaats als bol.com, die maar liefst 8 miljoen actieve klanten heeft.

Geen data, wel awareness

Data is vandaag essentieel geworden in het opbouwen van een relatie met de klant. De consument van vandaag verwachten personalisatie op maat, wat enkel mogelijk is met de juiste gegevens. Marktplaatsen hebben een monopolie op de data, en verlenen slechts een speld aan inzichten in de hooiberg aan data die op dagelijkse basis binnenstroomt.

Bol.com is wel het ideale medium geweest om de Nederlandse consument gewaar te maken van het bestaan van Torfs. Marktplaatsen zijn niet enkel een verkoopplatform, maar dienen ook als zoekinstrument. In Amerika starten zo al 55% van de consumenten hun online zoektocht naar een product op Amazon, en gelijkaardige patronen zijn terug te vinden voor consumenten wereldwijd.

De introductie van Torfs tot de Nederlandse markt werd mede mogelijk gemaakt door bol.com, maar de schoenenretailer lijkt klaar om op zijn eigen benen te staan. Schoenentorfs.nl is er alvast gereed voor, nu rest nog de vraag of de Nederlandse consument dat ook is.

Download de paper hier