Met een groei van 33% rondt Tony’s Chocolonely voor het eerst de kaap van 200 miljoen euro omzet. Het maakt wel een verlies van 6,8 miljoen euro, maar gaat 8 miljoen euro investeren in haar Belgische fabriek om aan de groeiende vraag te voldoen.

Tony’s Chocolonely zette het voorbije jaar een stevige groei neer: van 150 miljoen euro ging het naar 200 miljoen euro omzet het voorbije jaar (begin oktober 2023-eind september 2024). Het haalde een bruto winstmarge van 40,50%. Het resultaat na belasting bedraagt 6,75 miljoen euro. De omzetgroei wordt gedreven door successen in de V.S., waar de chocoladeproducent met 86% groeit, dankzij de aanwezigheid bij Walmart en Kroger. Ook andere markten groeien: 45% in het Verenigd Koninkrijk & Ierland, 6% in Nederland, en 27% in de Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het (ingecalculeerd) verlies bedroeg 6,8 miljoen euro. Tony’s zag belangrijke nieuwe partners aansluiten: Feastables uit de V.S., de Engelse supermarket Waitrose en Colruyt. Albert Heijn breidde de samenwerking uit en gaat al zijn cacao inkopen via Tony’s Open Chain. De chocoladeproducent zal via de bestaande aandeelhouders 8 miljoen euro investeren in zijn fabriek in Borsbeek, waar extra productielijnen komen. Belangrijk voor Tony’s Chocolonely is de impact die het realiseerde. Samen met al zijn missiepartners kocht Tony’s afgelopen cacaoseizoen 17.690 ton traceerbare cacao (+19%) eerlijk in bij ruim 20.296 cacaoboeren (+14%). Het percentage kinderarbeid is met 3,9% lager dan ooit, 1718 gevallen van kinderarbeid zijn afgelopen seizoen opgelost. Er vond er geen ontbossing plaats op cacaoplantages waar Tony’s en zijn missiepartners mee samenwerken. Het zet het bedrijf aan tot optimisme. Tony’s is hard op weg om van een iconisch Nederlands impactmerk, een concurrerende wereldwijde speler te worden in de chocolade-industrie, zegt het bedrijf in een persbericht.