De Britse retailer Tesco gaat een nieuw concept uitproberen: een deel van de commerciële ruimte van een supermarkt inrichting als coworkingkantoor. Het heeft een samenwerking met de Zwitserse groep International Workplace Group (IWG) aangegaan om het project in goede banen te leiden.

Binnen een maand zal Tesco 350 m2 van zijn winkel in New Malden, nabij Londen, inrichten als een hybride werkplaats bestaand uit 12 individuele bureaus, 30 coworking plaatsen en een vergaderzaal. Via het project ‘Spaces’ wil de Britse retailer experimenteren met het gebruik van overtollige commerciële oppervlakte, met name degene die vrijgekomen zijn door het verdwijnen van elektronische producten, films en muziek sinds de boom van e-commerce. Als het een test wordt, wil het de omvorming ook in andere winkels toepassen. “We zijn blij om met IWG te kunnen samenwerken om aan klanten de mogelijkheid te bieden om op een meer flexibele manier te werken vanuit hun lokale Tesco”, zegt Louise Goodland, verantwoordelijke voor strategische partnerschappen in The Guardian. “We proberen onze klanten altijd zo goed mogelijk te bedienen en we zijn heel benieuwd hoe ze hier op gaan reageren.” Het partnerschap met IWG komt bovenop die met andere retailspelers (Decathlon, Pets at home, Holland & Barrett, etcetera) met het oog op het ontwikkelen van een shop in shop, een strategie die in steeds meer hypermarkten gebruikt wordt.

Boom van coworking

Door de pandemie en de bredere invoering van telewerken kent coworking de jongste tijd meer succes. Zelfs met de gestage terugkeer naar het normale leven van voor de pandemie moet dat succes zich in de toekomst doorzeten. Volgens een enquête die IWG zelf uitvoerde, zouden 72% van de werknemers de mogelijkheid willen hebben om op een meer flexibele te werken dan vijf dagen op het kantoor te zijn. “Mensen willen niet uren pendelen en willen lever werken en leven waar ze wonen”, aldus CEO Mark Dixon. “Een Tesco Extra in de rand van de stad, middenin een dynamische buurt, is de ideale plaats voor een flexibele kantoorruimte.”