Ter Beke gaat de komende twee jaar sterk inzetten op innovatie en expansie. Zo wil de Belgische producent van vleeswaren en de Come a Casa-lasagnes, een halal lasagne introduceren en zelfs China veroveren.

Ter Beke zag in 2016 voor het eerst in vier jaar zijn omzet stijgen (+5,6 tot 418,5 miljoen euro). Onder andere het ’sharing tapas-concept' in Nederland en de multi-lagenverpakking voor vleeswaren waren een succes. Maar ook het nieuwe gamma Come a Casa Delicious sloeg aan bij de consument. 

Ook in de toekomst wil het bedrijf dan ook blijven inzetten op innovatie. Dat zegt CEO Dirk Goeminnes in het jaarverslag van Ter Beke. “We hebben innovaties op de plank liggen voor de komende twee jaar. Ze boren nieuwe segmenten aan dicht bij huis, maar brengen ons ook naar andere regio’s”, aldus Goeminne. 

Halal 

Zo komt in 2017 nog de 'flexicharcuterie', een combinatie van vlees en groenten, op de markt. Verder gaat Ter Beke dit jaar een halal lasagne (met kippenvlees) lanceren om ook allochtone consumenten te bereiken. “We gaan die lanceren in Europa in de landen met de grootste moslimpopulaties”, zegt Christophe Bolsius, Directeur Ready Meals.

Diepgevroren 

De haal lasagne wordt een echt exportproduct, waarbij de ambities zelfs verder reiken dan Europa. Eind dit jaar zouden ook het Midden-Oosten en Azië volgen. Daarvoor gaat Ter Beke voor het eerst zijn bereide gerechten invriezen.

“We hebben gekozen voor diepvrieslasagne omdat we onze producten willen uitvoeren. De houdbaarheid van onze verse producten is vier weken. Dat is te kort als je naar Azië wil, want het vervoer per schip neemt al gauw zes weken in beslag”, legt Christophe Bolsius uit.

De plannen zijn ook al concreet, zegt Dirk Goeminne. “Voor de halal lasagne voeren we nu gesprekken met retailers in het Midden-Oosten en in Indonesië.”

China

Ter Beke neemt ook China in het vizier. “Chinezen die een beetje welvaart hebben opgebouwd, zijn gek van Westerse producten. Dus mikken we met onze lasagne nu ook op de Chinese markt, zij het onder een aangepaste, Chinese naam. De eerste containers zijn vanuit Frankrijk onderweg”, zegt de CEO. "Als onze grondstoffen internationaal zijn, waarom zouden we onze producten dan niet over de hele wereld verkopen?" Hij voegt er ook aan toe dat hij salami meer buiten de Benelux wil gaan verkopen.

Ambitie: 1 miljard omzet

Op termijn heeft Ter Beke de ambitie om een wereldspeler te worden. “Ik wil lasagne over heel de wereld verkopen en vleeswaren buiten de Benelux verkopen. En een bedrijf worden met een omzet boven het miljard”, zegt Goeminne, die nog tot 2018 CEO blijft.