Verse voedingsgroep Ter Beke heeft er een sterke eerst jaarhelft op zitten. De nettowinst van het bedrijf achter merken als Come a Casa en l’Ardennaise steeg met maar liefst 64,5%.

In de eerste zes maanden van het jaar heeft Ter Beke een sterke groei geboekt. De omzet steeg met 13,3 miljoen euro (+6,9%) tot 204,7 miljoen, maar de winstgevendheid groeide nog veel harder. De bedrijfswinst (EBIT) stijgt met 28,8% tot 9,6 miljoen euro en de nettowinst bedroeg 7,2 miljoen euro, een stijging van 64,5% ten opzichte van vorig jaar. 

Investeringen

 

“De effecten van de omzetstijging, samen met de volgehouden focus op de rendabiliteit van het productgamma en de kostenbeheersing leidden tot een substantiële verbetering van het resultaat,” klinkt het koeltjes in een persbericht.

“We plukken nu de vruchten van investeringen uit het verleden,” vertelt CFO René Stevens aan Gondola. “We werken aan performante producten door ons te baseren op marktgerichte informatie, zo hebben we meer inzicht in onze klanten. Daarnaast werken we constant op kostenefficiëntie. We kijken overal met onze klanten naar het totale kostenplaatje, en dat rendeert nu. Het is een totaalverhaal, waar we continu aan verder schrijven.”

 

Beide divisies

Ter Beke is erin geslaagd haar beide bedrijfstakken te doen groeien. De omzet van de vleeswarendivisie steeg met 9,1 miljoen euro (+6,7%), die van de divisie bereide gerechten met 4,2 miljoen euro (+7,4%). De omzetgroei in de vleeswarendivisie werd nog enigszins getemperd door het verlies van een belangrijk contract in de Engelse markt in juni. Omdat dit verlies laat in het semester gebeurde, zal het effect ervan zijn volle uitwerking pas krijgen in de tweede jaarhelft. Toch vertrouwt de voedingsgroep erop dat het jaarresultaat voor 2016 beter zal zijn dan dat van vorig jaar.

 

Lanceringen

“We zijn optimistisch naar de toekomst toe. We hebben met het verlies van een Brits klant een setback in het tweede semester en ook het pond speelt negatief op ons resultaat als gevolg van de onzekerheid rond de Brexit, maar daar zal ons jaarresultaat niet te hard onder leiden,” vertelt René Stevens.

De grootste lancering de komende maanden zal een nieuw gamma Come a Casa-producten zijn, zegt hij nog. “In de tweede jaarhelft gaan we een volledig nieuw gamma topproducten onder het merk Come a Casa lanceren. Dat krijgt een nieuwe verpakking, om het duidelijk te onderscheiden van de normale Come a Casa-producten. Hierdoor zullen de reclame-inspanningen voor het merk, die vorig jaar vooral in de eerste jaarhelft gesitueerd waren, vooral in het tweede semester gebeuren.”