Zoals eerder aangekondigd, gaan Aldi Süd en Aldi Nord tegen eind dit jaar ruim 100 dezelfde huismerken aanbieden. Daarbij worden onder meer de verpakkingen en namen van merken op elkaar afgestemd. Goed nieuws voor de klant, want die geniet door de samenwerking van lagere prijzen.

In de zomer van vorig jaar kondigden Aldi Süd en Aldi Nord al aan dat ze hun gamma aan huismerken op elkaar willen afstemmen en dat tegen eind dit jaar enkel nog dezelfde merken verkrijgbaar zouden zijn bij de twee hard discounters. Nu raakt er meer nieuws bekend over hoe de twee supermarkten dit plan willen uitvoeren. Concreet is het de bedoeling om tegen eind dit jaar ruim dezelfde 100 huismerken aan te bieden in beide supermarktketens. Of anders gezegd, het merendeel van de huismerken in het standaardassortiment en in de promotieartikelen moet tegen eind dit jaar identiek zijn. Aldi Nord neemt daarbij deels huismerken van Aldi Süd over en omgekeerd. 

Per product wordt bekeken hoe het het best kan worden afgestemd op beide supermarkten. “Zo kan het zijn dat sommige producten enkel een nieuwe verpakking krijgen, terwijl andere dan weer een complete make-over krijgen: een nieuwe merkidentiteit, nieuwe soorten en een gedeeltelijk verbeterd recept”, verklaart Simon Gelzer, managing director corporate buying bij Aldi Süd.

Door deze nauwere samenwerking willen Aldi Süd en Aldi Nord hun positie op de markt versterken en hun prijsleiderschap uitbreiden. “Dankzij de versmelting van onze huismerken garanderen we dat we onze klanten nu en in de toekomst altijd kwalitatieve producten tegen de beste prijs kunnen bieden”, aldus Tobias Heinbockel, managing director category management bij Aldi Nord. 

De samenwerking tussen de twee hard discounters komt ook de klant ten goede. Zo wordt niet alleen aan zijn gemak gedacht omdat hij voortaan overal hetzelfde assortiment vindt, maar kan hij ook genieten van lagere prijzen aangezien bepaalde processen nu efficiënter verlopen, dezelfde verpakkingen worden gebruikt en ook de marketing op nationaal niveau vergemakkelijkt wordt. “Het is traditie dat Aldi kostenbesparingen - waar mogelijk - doorrekent aan de klant. We blijven hem trouw”, besluit Simon Gelzer.