De non-food detailhandelverkoop in België is erin geslaagd niet alleen het vierde kwartaal maar ook op jaarbasis positieve cijfers te realiseren: een groei van 0,8% ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit een onderzoek van GfK Retail Reports. De markten voor elektronica en entertainment staan onder druk. De verkoop van televisieapparaten, muziek, films en spellen blijft achter. De verkoop van desktop en portable computers daalt, maar de markt voor IT & Office Equipment zet zijn groei voort dankzij de verkoop van tablets en bijbehorende accessoires. In 2012 zijn tablets en smartphones goed voor bijna een half miljard euro extra omzet.

  • Consumentenelektronica daalt met 14%

In 2012 kende het laatste kwartaal een omzetdaling van ongeveer 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Dit is ook het percentage van de daling over het hele jaar 2012 ten opzichte van dezelfde 12 maanden in 2011. De sterkste daling van het laatste kwartaal is toe te schrijven aan autoradio’s (-33%) en camcorders (-28%). De verkoop van platte schermen is ook ingezakt, namelijk met -22%. Wat betreft de groei merken we op dat de fabrikanten van docking stations en mini luidsprekers profiteren van groeiende populariteit van de smartphone (+14% over het hele jaar, +6% in het laatste kwartaal).

  • De tablet vervangt de computer

In het vierde kwartaal van 2012 is de omzet van de markt IT & Kantoor met 7,3% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Over het hele jaar stijgen de resultaten met 5% en bereiken zij een totale waarde van 1,6 miljard euro. De stijging van de verkopen van tablets blijft de belangrijkste factor voor groei en zou de aandacht bijna afleiden van de sterke daling van de verkopen van computerapparatuur. In 2012 noteerde desktop en portable computers namelijk een daling van 14% in aantallen en 12% in waarde. Tegenwoordig is een op drie huishoudens in het bezit van een tablet. Voor 2013 wordt een penetratiegraad van meer dan 60% verwacht. De omzet voor de kantoormarkt is op zijn beurt over heel 2012 met 4,4% gestegen en werd gedragen door de verkoop van cartridges voor laserprinters.

  • Elektrische huishoudapparatuur daalt

De stijgende trend van de sector huishoudapparatuur heeft zich niet kunnen voortzetten. 2012 eindigde in het rood, meer nog in volume dan in waarde. Vooral het segment van de vrijstaande apparaten kende problemen.

  • Media en spelletjes staan onder druk door digitale versies

Het feit dat de consument vertrouwd is met het gebruik van digitale muziek en spelletjes zet de resultaten van het segment Entertainment onder de druk. Voor de fysieke dragers van audio of video entertainment en video games eindigde 2012 met een daling van 9% in het 4de kwartaal.

  • De telecom doet het goed!

In het vierde kwartaal heeft de telecomsector een omzetstijging van 43% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode in 2011. De markt voor smartphones is in 2012 63% gegroeid en groeide in het vierde kwartaal 78%. Accessoires, zoals hoesjes, volgen deze vooruitgang. Op hun beurt verliezen vaste telefoons terrein (-7% in 2012). In 2012 vertegenwoordigt de telecom een aandeel van 12% van de gehele elektronicamarkt, tegen 9,6% in 2011. De groei zou zich voortzetten.

Wat de e-commerce betreft, deze groeit meer dan 20% in België. 2013 wordt volgens GfK een moeilijk jaar vol uitdagingen, maar met een goede multichannel strategie en zorgvuldig productkeuze blijft groei mogelijk.