- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour waarschuwen voor een nieuwe vorm van phishing. Via Whatsapp worden nepberichten uitgestuurd om een waardebon te winnen. Daarin wordt de ontvanger opgeroepen om op een link te klikken om de bon te claimen. Oplichters willen zo aan de persoonlijke gegevens geraken, maar mogelijk is er meer aan de hand. Ook in Nederland melden Albert Heijn en Lidl dat nepberichten via Whatsapp verspreid worden.
Het fenomeen is eerder deze week opgedoken, maar de afgelopen 36 uur was er een aanzienlijke stijging van de meldingen. “Deze week hebben we meer dan 200 vragen van klanten gekregen die wilden weten of het een echte actie van Delhaize is”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. Volgens hem is de keten al enkele jaren het slachtoffer van phishing per e-mail, maar is het de eerste keer dat dat via Whatsapp gebeurt. Vandaar het grote aantal vragen van klanten.
“We adviseren de mensen dit soort berichten te negeren en vooral niet te klikken. De oplichters willen zo aan hun gegevens geraken, maar het is niet uitgesloten dat wie klikt, ook spyware op zijn smartphone downloadt. Daarom hebben we die berichten naar de Computer Crime Unit van de Federale politie doorgestuurd. Zij proberen te achterhalen of dat zo is”, zegt hij.
Sommige fraude-experts vermoeden dat er spyware in het spel is. Hiermee kunnen de oplichters toegang krijgen tot bankgegevens. Door persoonlijke gegevens te combineren met bankgegevens kan men bijvoorbeeld een rekening op iemands naam een rekening openen. De Nederlandse Fraudehelpdesk, daarentegen, zegt dat mensen die hun gegevens overmaken, gewoon “rekening moeten houden met veel extra ongewenste reclame”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?