Solidair afronden: met deze actie zamelt Carrefour geld in voor de slachtoffers van de overstromingen in ons land. En Carrefour is niet alleen. Ook andere retailers zoals Lidl, Aldi, Delhaize en Colruyt ondersteunen de getroffen gebieden.

Sinds zaterdag kunnen klanten van Carrefour aan de kassa kiezen om hun rekening al dan niet naar boven af te ronden ten voordele van de slachtoffers van de overstromingen in België. De actie loopt nog tot en met 31 juli. Het ingezamelde bedrag van de actie solidair afronden zal aan het Rode Kruis worden overhandigd. Eerder doneerde Carrefour printers en bureaumateriaal aan de provincie Luik om de eerste hulp te kunnen organiseren en gingen er een aantal vrachtwagens gevuld met water, voeding en baby-artikelen richting de zes crisiscentra in Chaudfontaine, Verviers, Theux, Tilff, Malmédy en Trooz. En nu wil de supermarktketen met de actie solidair afronden geld inzamelen. “We hebben een solidaire afronding georganiseerd, maar we hebben ook een noodfonds gelanceerd voor getroffen medewerkers”, laat Aurélie Gerth, woordvoerster van Carrefour, weten. “Een aantal medewerkers van Carrefour hebben hun eigen huis verloren. We hebben een aantal winkels die zijn getroffen waaronder die in Pepinster. Het water stond tot aan het plafond dus er is veel schade. Al het water is momenteel weg, maar alle producten zijn verloren.” De meeste winkels van Carrefour zijn ondertussen weer toegankelijk, maar een aantal winkels moeten nog geruime tijd gesloten blijven. De materiële schade is groot en die winkels moeten bijna volledig heropgebouwd worden.

©

Carrefour

Lidl is een interne crowdfunding gestart om eigen collega’s te ondersteunen die in de onderstroomde gebieden wonen. Dat de vraag naar noodhulpgoederen groot is, merkte ook Lidl. Afgelopen vrijdag en zaterdag stuurde de discounter al een zestal vrachtwagens met goederen ter waarde van zo’n 100.000 euro naar de getroffen gebieden. Voornamelijk de oostelijke provincies Limburg, Luik en Luxemburg kregen het zwaar te verduren. “De betrokken gemeentes die we hebben bedeeld, zijn de meest getroffen gebieden en de vraag was overal ongeveer hetzelfde”, aldus Isabelle Colbrandt, communicatiemedewerker van Lidl. “Vooral water, douchegel, tandpasta en luiers waren meer dan welkom.” Net als Carrefour werkt de discounter samen met het Rode Kruis en bekijken ze welke acties ze nog kunnen nemen. “Verdere acties willen we graag overleggen met het Rode Kruis omdat zij de grootste coördinator zijn in dit gebeuren”, benadrukt Isabelle Colbrandt. “Zij hebben een beter zicht op waar welke nood het hoogst is.” Het Rode Kruis lanceerde al een oproep voor financiële hulp en daar gaat Lidl nu op in. De discounter schenkt een half miljoen euro aan de organisatie zodat de medewerkers zo snel mogelijk de hulp in het rampgebied kunnen opstarten.

Ook discounter Aldi blijft niet achter. Lokaal werden enkele kleinschalige initiatieven op poten gezet na de ramp in de meest getroffen gemeentes, maar de supermarktketen heeft ook geld vrijgemaakt voor de slachtoffers. "Als blijk van solidariteit hebben we besloten een financiële gift van 100.000 euro te leveren via de solidariteitsrekening 2525", vertelt woordvoerder Jason Sevestre aan Gondola.  "De Aldi Nord-groep doet daar nog eens 500.000 euro bovenop. Zo hopen we de nodige steun te kunnen verlenen zodat de wederopbouw in de getroffen gemeentes snel kan opstarten."

Delhaize en Colruyt sturen voedselpakketten

Delhaize schenkt op zijn beurt dan weer 1 miljoen euro aan het Rode Kruis Vlaanderen. Het voorbije weekend deelde Delhaize al 10.000 voedselpakketten, gevuld met onder andere fruit, mondmaskers en toiletpapier, en 22.000 liter water uit. Zelf bleef de supermarktketen niet gespaard van de overstromingen: een 40-tal winkels raakten betrokken in de natuurramp. Sommige zijn ingestort of overstroomd, andere zitten zonder stroom. En nog andere winkels hebben het moeilijk omdat er geen leveringen mogelijk zijn aangezien enkele wegen niet toegankelijk zijn. Delhaize laat weten dat de heropening van deze winkels nog even op zich kan laten wachten. “Delhaize is verbonden met zoveel inwoners van België, niet alleen haar werknemers zijn verspreid over het hele land, maar ook haar klanten en leveranciers”, aldus CEO Xavier Piesvaux. “Om die reden hebben we niet getwijfeld om deze actie op te zetten.” Ondertussen opende de retailer ook een speciale bankrekening om de werknemers van Delhaize en het personeel in de beschadigde winkels te ondersteunen.

Verschillende retailers bieden hulp aan de overstroomde gebieden en naast Carrefour, Lidl, Aldi en Delhaize, draagt ook Colruyt een steentje bij. Zaterdag vertrokken twee vrachtwagens richting Luik en Namen, waar de voedselbanken de producten zoals conserven en tandenborstels in ontvangst namen. Op lokaal niveau worden er eveneens acties ondernomen. Zo stelde de Colruyt van Ciney paletten water ter beschikking voor de getroffenen in Houyet. Net als bij de andere retailers kon ook Colruyt niet ontsnappen aan de hevige regenval en moesten een aantal winkels noodgedwongen sluiten. De meeste zaken zijn ondertussen weer open, maar bij een Colruyt-winkel en twee Spar-winkels laat de heropening nog even op zich wachten tot de schade hersteld is.