De komst van Lidl doet in de VS de prijzen bij concurrenten stevig dalen. Gemiddeld bedraagt de daling 9,3%, laat een studie van Katrijn Gielens van de Universiteit Kenan-Flagler Business School op vraag van Lidl zien.

In juni vorig jaar maakte Lidl zijn intrede op de Amerikaanse markt met de opening van 10 winkels in Virginia, Noord- en Zuid-Carolina. Sindsdien heeft de smart discounter er al 38 nieuwe winkels bij. Een recente studie, op vraag van de retailer zelf, toont aan dat de komst van Lidl wel degelijk een invloed heeft op de naburige, concurrerende supermarkten. Met dit onderzoek hoopte Lidl dan ook aan te tonen dat Amerikaanse consumenten dankzij de komst van Lidl een hoop geld besparen en dat zelfs in concurrerende winkels…

Methodologie

Voor haar studie maakte Gielens gebruik van een mandje met 48 producten, gaande van dagelijkse producten (melk, eieren), vlees (rund of varken), groenten en fruit (bananen, paprika’s), producten uit blik en diepgevroren producten (blikgroenten, diepvriespizza) en diverse artikelen (suiker, afwasmiddel). “Er werd zowel gekozen voor producten van verschillende prijsniveaus als dezelfde producten die van prijs verschilden bij concurrerende retailers. Zo blijken producten zoals wit brood, chips en macaroni met kaas duurder te zijn bij Lidl’s concurrenten. Prijzen van fruitsap of gerookte ham zijn overal hetzelfde. En 6 van de 48 producten zoals avocado’s en salsa blijken dan weer duurder bij Lidl", verklaart het rapport. Alle winkelbezoeken vonden op dezelfde dag plaats.

Het merendeel van de verkochte producten bij Lidl zijn huismerken, daarom werd er in de studie enkel rekening gehouden met de huismerken van verschillende retailers. “Voor elk artikel van Lidl, werd een equivalent gezocht bij vijf concurrerende winkels (Aldi, Food Lion, Walmart, Publix en Kroger)”, verduidelijkt de studie. Dat het in de studie enkel over huismerken gaat, mag echter niet vergeten worden. Ter vergelijking, een Amerikaanse Lidl-winkel verkoopt 2.000 producten, in tegenstelling tot zijn concurrenten die er zo’n 40.000 aanbieden.

 

Naburige winkels verlagen hun prijzen met 9,3 %

Wat blijkt nu? Winkels die zich in de buurt van Lidl bevinden, verlagen hun prijzen met gemiddeld 9,3 %. Dat is bijna 3 keer zo laag dan wanneer een nieuwe Walmart-winkel zich ergens vestigt. Opmerkelijk is dat net aartsrivaal Aldi zijn prijzen het meest verlaagt sinds de komst van Lidl. Gemiddeld zouden naburige Aldi-winkels hun prijs met ongeveer 13,9 % verlagen. Al is Aldi zeker niet de enige. Zo kiest onder meer Food Lion voor een prijsdaling van 13,6 % en opteert Kroger voor 10,1 %.  Publix en Walmart daarentegen zijn niet onder de indruk van Lidl en laten hun prijzen slechts met respectievelijk 3,9 % en 2,5 % zakken.

Over het algemeen bleek Lidl bovendien de goedkoopste, gevolgd door Aldi (5 % duurder) en Walmart (9 % duurder). Winkels als Food Lion (+35 %) , Kroger (+50 %) en Publix (+100 %) kozen voor een duurder gamma.

Klanten van andere supermarkten doen koopjes dankzij Lidl

Volgens het onderzoek, konden de consumenten in naburige winkels hun voordeel doen met de komst van Lidl. Klanten van Kroger bespaarden maar liefst 22 dollar voor een mandje met 48 producten, in tegenstelling tot een Kroger waar geen Lidl aanwezig was. Voor Food Lion, Aldi, Publix en Walmart ging dat om respectievelijk 17 dollar , 14 dollar , 7 dollar en 3 dollar.

 

De voordeligste producten: melk, avocado’s en brood

De prijzenverlaging zet zich het hardst door bij drie soorten producten. Zo kost een halve gallon melk (ofwel 1,9L melk) volgens de studie, altijd 56 % minder in een supermarkt dichtbij Lidl, in tegenstelling tot een winkel waar geen Lidl aanwezig is. Ook bij avocado’s en brood daalt de prijs telkens zo’n 47% en 33 %.