Colruyt Group heeft er een heel goed jaar op zitten, maar ziet ook dat de concurrentie op de markt scherper wordt. Hoe kijkt CFO Stefaan Vandamme naar de markt en de prestaties van de groep na het bekendmaken van de jaarresultaten?

Wat overheerst bij u: het feit dat jullie een goed jaar achter de rug hebben of toch de signalen dat de markt moeilijker wordt?

Het eerste. Als je ziet van waar we komen in de voorbije 2, 3 jaar dan mogen we heel tevreden zijn. Dat onze bedrijfswinst steeg naar 4,3% van de omzet, komende van 2,9%, geeft ons perspectief. Er zijn ook veel andere zaken gebeurd. We hebben de focus gelegd op groeiassen, zoals de overname van de winkels van Smatch en Match, onze focus helemaal gelegd op gezondheid en welzijn en enkele verlieslatende elementen afgestoten. Daarnaast zijn er natuurlijk signalen dat de markt moeilijker wordt (de winstmarge van Colruyt Group daalde in de tweede helft van het boekjaar, nvdr), maar we hebben tijd om daar op te reageren.

De oorzaak voor de moeilijke markt ligt vooral bij de harde promoties?

De Belgische retailmarkt kent een harde promotie- en prijsdruk die blijft aanhouden, dat is geen geheim. Merken willen marktaandeel terughalen dat ze verloren aan huismerken. Maar er speelt ook nog iets anders: de verhouding tussen kostprijsinflatie en prijsinflatie was vorig jaar opnieuw positief na een moeilijke periode, maar nu is dat alweer aan het veranderen. De voedingsinflatie is heel laag, terwijl de algemene inflatie hoog is. Dat betekent dat de kosten voor ons zwaarder doorwegen. In sommige productcategorieën zit de verhouding tussen kostprijs- en prijsinflatie dicht bij nul, in enkele is ze opnieuw negatief. Dat betekent dat we opnieuw gaan moeten spreken met leveranciers en eventueel ook kijken of we ons assortiment moeten aanpassen.

Zien jullie nog andere manieren om dat aan te pakken? 

We blijven focussen op onze lange termijnstrategie. We blijven de laagste prijs garanderen en werken op onze kostenefficiëntie. Er zijn nog altijd mogelijkheden om daar stappen in te zetten. Met het aanscherpen van kostenefficiëntie ben je nooit klaar. Innovaties zijn daarbij belangrijk. We testen nu een nieuw kassasysteem, waardoor er minder tijd nodig is aan de kassa’s, wat een besparing voor de klanten, maar ook voor het personeel is. De resultaten van dat systeem zijn redelijk OK. De kans bestaat dat we dat naar alle winkels uitbreiden, maar dat zal sowieso niet van vandaag op morgen gebeuren. Daar zal enkele jaren over gaan.

Door de verzelfstandiging van de Delhaize-winkels, die vaak op zondag open zijn, verhoogt de druk om dat voorbeeld te volgen. Willen jullie daar op reageren?

We hebben 240 Spar-winkels die al op zondag open zijn, net als een aantal filialen van OKay en winkels van Colruyt Laagste Prijzen in toeristische centra. We gaan kijken hoe de trend zich doorzet. Als het effectief blijkt dat het nodig is, zullen we moeten bekijken wat de impact is. Maar met de huidige paritaire comités, die verschillen naargelang het om zelfstandige of eigen winkels gaat, is het moeilijk.