- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De laatste vijf jaar is het aantal slagers met 10% gedaald. Tussen 2010 en 2015 verdwenen er maar liefst 400 beenhouwers, zegt zelfstandigenorganisatie NSZ.
De consument eet steeds minder vlees. Terwijl iedere Vlaming in 2002 nog 27 kilo vlees kocht is dat cijfer gezakt tot nog geen 20 kilo per persoon. Ook het aantal slagers is de laatste vijf jaar met 10% gedaald, van 4045 in 2010 naar 3645 in 2015. Dat meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).
Aangezien de vleesconsumptie al onder druk staat, werd bang uitgekeken naar de impact van de actie ‘Dagen Zonder Vlees’, die consumenten aanmoedigt om veertig dagen lang minder vlees te eten. Die actie had echter niet zo’n groot effect, blijkt uit een enquête van NSZ bij 337 slagers.
“Gelukkig was al bij al de impact van die actie op slagerijen de afgelopen weken eerder beperkt. 71% van de beenhouwerijen zag hun klantenbestand stabiel blijven of zelfs toenemen sinds 1 maart, de start van Dagen Zonder Vlees. 39% van de slagers zegt weliswaar minder vlees te verkopen tijdens de actie, maar dit wordt voor een groot stuk gecompenseerd door de verkoop van andere voedingswaren,” klinkt het in een persbericht.
Heel wat slagerijen hebben hun aanbod de laatste jaren stevig uitgebreid. Uit de enquête van NSZ blijkt dat nagenoeg 9 op de 10 slagerijen naast vlees ook doorheen het jaar andere voedingsmiddelen aanbieden, doorgaans kaas, visgerechten, kant-en-klare schotels, rauwkostsalades en occasioneel ook groenten en fruit.
Vier op tien slagerijen (39%) biedt het hele jaar door ook vegetarische gerechten aan, zoals groentequiches, pasta’s met groenten, vegetarische burgers, salades en soepen. “Een slimme ondernemer volgt de trends en speelt daar zoveel mogelijk op in. Slagers doen dat dus ook en hebben gelijk dat ze hun aanbod aanzienlijk verbreden. De tijd dat iedereen in een gezin hetzelfde at of moest eten ligt achter ons, dus is een uitgebreid aanbod niet meer dan logisch. Op die manier bieden beenhouwerijen voor ieder wat wils en zorgen ze voor een betere buffer tijdens acties zoals Dagen Zonder Vlees”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?