De categorie van de specerijen wist het voorbije jaar vrij goed stand te houden. Enkele winkelketens, waaronder Delhaize en Carrefour, voerden aanpassingen in hun aanbod door en daarnaast groeit de belangstelling van de Belgen voor de wereldkeuken.

Net als de koude sauzen is ook de categorie van de specerijen afhankelijk van het weer, vooral doordat bepaalde producten bijzonder populair zijn bij barbecues. De zomer van 2024 was niet echt gunstig voor culinaire evenementen in de open lucht, maar toch blikken de drie grootste retailers van het land – Colruyt Group, Delhaize en Carrefour – tevreden terug op de resultaten die ze het voorbije jaar boekten in de categorie van de specerijen. Delhaize kon bijvoorbeeld het jaar positief afsluiten doordat de keten vorige zomer haar aanbod aanpaste. “Wij  merkten een sterke groei bij de specerijen, vooral sinds we ons merk Delhaize volledig hebben herzien op het vlak van ‘look & feel’”, vertelt Karima Ghozzi, woordvoerster van Delhaize. “We legden de klemtoon op zichtbaarheid en een betere leesbaarheid dankzij duidelijke kleurencodes en het uniforme uitzicht van de afdeling.  Ook hebben we niet minder dan vijftig nieuwigheden toegevoegd. We stellen trouwens vast dat de klanten bereid zijn om meer te betalen voor authentieke producten van een goede kwaliteit. Op die vraag spelen we in met ons exclusieve Mill & Mortar-aanbod, dat pure producten biedt (zonder toevoeging van zout/suiker), die met de hand zijn geoogst, van biologische teelt, afkomstig uit eerlijke handel en verpakt om de aroma’s zo goed mogelijk te behouden. De uitdaging bestaat er uiteraard in om die informatie ook voldoende duidelijk over te brengen aan de klanten.” Carrefour deelt daarentegen mee het aantal referenties in zijn aanbod te hebben verkleind, maar ook daar was het een goed jaar voor de specerijen, zowel op het vlak van volume als van omzet. “Buiten het barbecueseizoen merkten wij ook een aanzienlijke stijging tijdens promotieacties”, stelt Siryn Stambouli, woordvoerster van Carrefour. Wat de merken betreft, zien we dat Verstegen, de specerijenspecialist, in goede gezondheid verkeert. “Verstegen kende een stijging van 20% in 2024 ten opzichte van 2023”, constateert Peggy Wouters, sales manager retail bij Verstegen. “We hebben gemerkt dat de impact van de prijzen op de verkoop minimaal blijkt.”