Sligro
Exclusief
Sligro
De Sligro-winkel in Luik zou maandagochtend heropenen na een grote transformatie, maar dat gebeurde uiteindelijk niet. In plaats daarvan werd er een personeelsvergadering gehouden nadat de directie had aangekondigd dat bepaalde activiteiten zouden worden overgeplaatst naar de vestiging in Maastricht, met een aantal ontslagen tot gevolg.
Terwijl de vakbonden en de directie al maandenlang overleg voeren over de toekomst van Sligro België, heeft de directie onlangs aangekondigd bepaalde activiteiten van de vestiging in Luik permanent over te brengen naar de vestiging in Maastricht. Deze beslissing viel niet in goede aarde bij het personeel en hun vertegenwoordigers. "De directie heeft altijd volgehouden dat alle personeelsleden die tijdens de werken (in Luik, n.v.d.r.) in de Sligro-vestiging in Maastricht gingen werken, naar de vestiging in Luik konden terugkeren en dat er geen ontslagen in het vooruitzicht waren", vertelden de vakbonden (CNE, CSC Alimentation et Services, ABVV Horval, SETCA) eensgezind aan Belga. Ze wijzen erop dat hiervoor verschillende collectieve arbeidsovereenkomsten zijn ondertekend. “De inkt was amper droog toen de directie een buitengewone ondernemingsraad bijeenriep, waarin werd aangekondigd dat de chauffeurs in Maastricht zullen blijven werken”, verklaart Christine Close van de CNE aan L’Echo. "Op dit moment contacteert de directie de werknemers individueel om hen de kans te bieden in Maastricht te blijven of, als ze dat niet willen, hun contract vrijwillig te beëindigen. Deze methodes zijn onaanvaardbaar! De wet Renault moet worden geactiveerd en er moet worden onderhandeld over de voorwaarden.” Volgens de vakbonden probeert het management ook in verschillende fasen te handelen om deze procedure te omzeilen. “De directie stelt nu aan 7 mensen voor om een Nederlands contract te tekenen", wat minder voordelig is voor de werknemers, klagen ze. Volgens Christine Close worden 14 vaste werknemers (van de ongeveer 70) mogelijk getroffen, om nog maar te zwijgen van mensen wiens contract voor een bepaalde duur afloopt, uitzendkrachten en chauffeurs.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?