De genomineerden voor de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' award zijn bekend. Dit jaar ging de jury met onder meer Rikolto en Test-Aankoop, op zoek naar initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maken. Slechts 2 initiatieven sleepten een nominatie in de wacht: SuperPlus van Delhaize en De Pottenlikkers van Colruyt. 

Rikolto, Test-Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven gingen voor de tweede keer op zoek naar de winnaar van de ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ award. Dit keer focusten ze zich op initiatieven van supermarkten die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maken. In totaal zonden vier supermarktketens (Delhaize, Carrefour, Colruyt Group en Aldi) hun projecten in. Bij de beoordeling lette de jury op verschillende criteria zoals: Is er een invloed op de eetgewoonten van kinderen en jongeren? Wordt het aanbod van gezonde voeding verbeterd? Of verhoogd het initiatief het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid van deze producten? Uiteindelijk nomineerde de jury slechts 2 projecten die doorgaan naar de publieksstemming: 'SuperPlus' van Delhaize en 'De Pottenlikkers' van Colruyt Laagste Prijzen. “Beide initiatieven werken met bekende mediabedrijven gespecialiseerd in populaire kinderformats om gezonde voeding aantrekkelijk te maken bij de jonge doelgroep, zowel buiten als binnen de winkelomgeving”, vertelt Loes Neven, juryvoorzitster en Senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven. “De initiatieven zijn ingebed in een langetermijnstrategie rond gezondheid, waarbij ook het voedingsaanbod structureel gezonder wordt gemaakt.”

De jury, waar onder andere Simon November (Test-Aankoop), Martijn Martens (Gondola Academy) en Jelle Goossens (Rikolto) in zetelt, was teleurgesteld over het beperkt aantal initiatieven die voldeden aan de toelatingscriteria en het feit dat slechts twee initiatieven uiteindelijk de kritische toets doorstonden. "Nochtans is het stimuleren van gezonde eetpatronen van kleins af aan, een absolute must", klinkt het bij de jury. Supermarkten spelen daar een belangrijke rol bij. Zo bepalen ze de omgeving waarin we het gros van onze voeding kopen. Daarbij kunnen ze een aantal instrumenten inzetten. “Supermarkten kunnen hun leveranciers stimuleren om producten gezonder te maken", verduidelijkt Hendrik Slabbinck, jurylid en professor Marketing aan de UGent. "Ze kunnen gezondere producten een pak zichtbaarder maken, ten koste van ongezondere producten, waarvan er vooral minder moeten zijn. Marketing naar kinderen toe kan je op een positieve manier inzetten om voluit groenten en fruit te promoten." Verder is het opvallend dat supermarkten actief meewerken aan educatieve pakketten voor scholen, zonder dat daarbij het eigen merk gepromoot wordt. “Dat is positief en de resultaten tonen dat deze workshops op school ook aanzetten om thuis mee te koken”, zegt Jelle Goossens van Rikolto. “In samenwerking met scholenkoepels en overheden kan de impact daarvan nog vergroot worden. Maar uiteindelijk moet die educatieve aanpak doorgetrokken worden in de promofolders en in de winkelomgeving. Anders krijg je tegenstrijdige signalen.”

Wie de uiteindelijk winnaar wordt van de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' award bepaalt het publiek. Via de site meerdanmijnkassaticket.be kunnen consumenten nog tot en met 10 januari stemmen op de genomineerden. De uitslag van de stemming wordt in januari bekend gemaakt in samenwerking met Gondola.