Supermarktconcern Ahold heeft een slecht eerste kwartaal achter de rug. Vooral in thuisland Nederland doen de Albert Heijn-winkels het niet goed.
De netto-omzet van Ahold daalde in Q1/2014 met 2,5% (0,3% tegen constant wisselkoersen) tot 9,8 miljard euro. De onderliggende winst ging 6,2% achteruit (4,1% tegen constante wisselkoersen).
In haar twee grootste markten, Nederland en de VS, ging het Ahold dan ook niet voor de wind. In Amerika daalde de nettowinst 0,3% en lag ook de onderliggende operationele 0,2% onder die van Q1/2013.
Nederland & BelgiëVooral zorgwekkend is dat de identieke omzet van de Nederlandse winkels van Ahold (voornamelijk Albert Heijn) met liefst 1,4% daalde. De Albert Heijn-klant legde gemiddeld minder in zijn boodschappenmandje, klinkt het bij de retailer.
Dat Ahold Nederland toch nog een omzetgroei van 1,2% (tot 3,5 miljard euro) kan voorleggen te danken aan de opening van nieuwe AH-franchisewinkels (voormalige C1000-winkels) in Nederland, en nieuwe Albert Heijn-openingen in België (de Belgische AH-winkels worden bij Ahold Nederland gerekend).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?