79 procent van de handelaars uit de non-food heeft al te maken gehad met showrooming (het fenomeen waarbij klanten in de winkel informatie inwinnen maar de aankoop achteraf online doen). Dat blijkt uit onderzoek van NSZ bij 459 handelszaken.

Uit een enquête van Comeos bleek onlangs dat 6 op 10 Belgen het voorbije jaar online winkelde. En uit cijfers van Eurostat blijkt dat in 2012 33% van de Belgen één of meerdere producten online heeft aangekocht. Dat showrooming toeneemt hoeft dan ook niet te verbazen.

“Het valt op dat steeds meer handelaars daar te kampen mee hebben”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. 79 procent van de handelaars uit de non-food heft al te maken gehad met showroomers. 7 procent van de handelaars wordt er zelfs meerdere keren per dag mee geconfronteerd, 15 procent één keer dag en 27 procent meerdere keren per week. Het fenomeen treft vooral elektronica- en computerwinkels, maar stilaan krijgen ook steeds meer kledingzaken ermee te kampen.

Uit het onderzoek van NSZ blijkt dat 62 procent van de handelaars de showroomers op betere ideeën tracht te brengen door hen te wijzen op de expertise, de service en de diensten na verkoop die zij leveren en die bij online retailers doorgaans dode letter blijven. Slechts 4 procent van de handelaars wijst showroomers de deur, wat volgens NSZ absoluut geen goede optie is omdat handelaars die klant zo definitief kwijt zijn. Opvallend ook, volgens één derde van de handelszaken komen klanten er ongegeneerd voor uit dat ze enkel advies en informatie wensen om vervolgens hun bestelling bij een webwinkel te plaatsen. 20 procent van de handelaars merkt het fenomeen dan weer op omdat klanten kort na de online aankoop verdere informatie en advies komen inwinnen.

NSZ raadt de handelaars ook aan om ook online aanwezig te zijn, met een site en eventueel een webshop. “E-commerce zal in de toekomst immers steeds belangrijker worden”, klinkt het.