Navulstations voor schoonmaakproducten doen hun intrede in de Belgische retail, en niet alleen bij de biospecialisten. Terwijl Delhaize de Refillution-formule van Ecover test, installeert de Belgische start-up Superzero zijn meubel in 25 Waals-Brabantse winkels, met de ambitie om het beter te doen...

In de familie van de duurzame superhelden is er Superzero, een jonge Belgische start-up die de manier waarop schoonmaakproducten worden verkocht wil herzien. Deze categorie kende trouwens een explosieve stijging in de verkoop door de gezondheidscrisis. “Wie huishoudelijke producten zegt, zegt tientallen plastic wegwerpflessen die zich opstapelen, maar ook vervuilende stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid", legt het bedrijf uit. Het concept van Superzero? De installatie van automaten voor vloeibare huishoudelijke producten in biowinkels, maar ook in supermarkten van de grote ketens. Op die manier wil de start-up de productie van plastic voor eenmalig gebruik drastisch verminderen en ecologisch verantwoorde producten aanbieden die voor iedereen toegankelijk zijn.

Superzero is het geesteskind van Olivier Potvin die het concept in april 2019 in het leven riep. Hij zette een punt achter zijn toenmalige carrière en startte in zijn kelder met een eerste prototype van de automaat. Al snel kwam zijn vriend Arthur Peemans erbij. Hij verfijnde het project en creëerde samen met hem het merk. Superzero is nu te vinden in 25 winkels in het zuiden van Brussel en in Waals-Brabant. Het gaat zowel om gespecialiseerde biowinkels als Carrefour Markets en Proxy of AD Delhaizes. Tegen eind 2022 wil Superzero zijn automaten in 400 verkooppunten geïnstalleerd hebben.