
Lactalis
Op veertig jaar tijd heeft het merk Salakis een vaste plaats veroverd in het hart van de Belgen, vooral dankzij de plakken schapenkaas en feta, maar ook dankzij de vele producten die een ode brengen aan de mediterraanse keuken. Om zijn aanbod verder uit te breiden, stelt het merk van de groep Lactalis dit voorjaar ook Salakis Labneh voor, die in heel België op de markt wordt gebracht.
Salakis mag dit jaar veertig kaarsjes uitblazen. Hoe heeft het merk zich in de loop der tijd ontwikkeld?
Jamila Ajana – Senior brand manager Salakis: Salakis is een merk van Lactalis, de wereldwijde nummer 1 in zuivelverwerking. Tot 2020 spitste Salakis zich specifiek toe op 100% schapenkaas. Sindsdien is Salakis geleidelijk aan geëvolueerd van een merk dat gericht was op schapenkaas naar een merk dat zich meer specifiek toelegt op soorten kaas die een ode brengen aan de mediterraanse cultuur. Bijna twee jaar geleden hebben wij bijvoorbeeld Salakis Salad Cheese op de markt gebracht, een kaas voor salades op basis van koemelk. Het merk heeft zich ook verder ontwikkeld door de culinaire gewoonten van de consumenten te volgen, vooral onder impuls van de sociale media. Vandaag is Salakis zowel te koop in plakken (schapenkaas, feta en halloumi) als in blokjes. Salakis onderscheidt zich inderdaad door zijn verscheidenheid: denk maar aan de Feta DOP, de nummer 1 van ons aanbod; de plakken kaas van 100% schapenmelk, met hun sterk gewaardeerde textuur; de bokalen kaasblokjes met Provençaalse kruiden voor mensen die houden van heel kruidige, mediterrane smaken en van gebruiksgemak voor salades en bij het aperitief. Halloumi voor maaltijdbereidingen en nu nog labneh, die ook heel veelzijdig is.
Hoe heeft het merk zijn plek veroverd op de Belgische markt?
Elodie Thijssen – Brand manager Salakis: Salakis deed enkele jaren geleden zijn intrede in de top 20 van kaasmerken met het grootste verkoopvolume. In dat klassement prijkt Salakis nu naast andere merken van Lactalis, namelijk Galbani, Leerdammer en Président. Het succes van Salakis is zowel te danken aan zijn diverse assortiment, dat alle segmenten bestrijkt, als aan de veranderende consumptietrends. Een voorbeeld: toen we de feta lanceerden, sloeg die vrijwel meteen goed aan en vandaag is die feta zelfs onze belangrijkste referentie geworden. Feta maakt intussen deel uit van de dagelijkse eetgewoonten van de Belgen, allereerst voor koude bereidingen, maar ook steeds meer voor warme gerechten, zoals pasta of ovenschotels.

Lactalis
Sinds de maand maart is er een nieuw artikel te koop in de Belgische supermarkten: Salakis Labneh. Om welke soort kaas gaat het hier en waarvoor wordt die gebruikt?
Jamila Ajana – Senior brand manager Salakis: Labneh is een romige, verse kaas op basis van een mengsel van yoghurt en melkfermenten. Het gaat hier om een authentiek recept uit landen als Libanon en Turkije. We hebben geleerd dat de consumenten op zoek zijn naar meer mediterraanse producten, recepten willen ontdekken, bereidingen willen uitproberen, enzovoort. Onze merkpropositie is ‘Thuis mediterraans genieten’ en met de lancering van labneh zetten wij de deur open voor een veelzijdige specialiteit, met veel verschillende toepassingen. We stellen dit product voor aan het begin van de zomer, omdat labneh goed geschikt is voor een zonnige keuken. Je kunt de labneh gebruiken als spread of als dip voor bij het aperitief. Verder kun je er ook warme bereidingen mee maken. Het grote publiek kent dit product nog niet zo goed, maar zal het in de loop van de komende weken zeker leren waarderen.
Hoe kan Salakis Labneh groeimogelijkheden bieden voor de winkels?
Pierre-Yves Querton – Retail sales manager: Eerst en vooral is Salakis het eerste A-merk in dit segment dat labneh aanbiedt in de retail. Op die manier krijgen de winkels dus de kans om hun assortiment uit te breiden. De labneh is sinds de maand maart te koop in de meeste supermarktketens (Colruyt, Carrefour, Intermarché, enzovoort). We weten dat alle retailers vragende partij zijn om meer etnische producten in hun aanbod op te nemen. De lancering van Salakis Labneh maakt het in de eerste plaats mogelijk om klassieke consumenten te blijven aantrekken en zal ongetwijfeld ook de kans bieden om een nieuw publiek aan te spreken, mensen uit andere gemeenschappen. Het is duidelijk dat Salakis voort zal blijven steunen op zijn twee belangrijkste pijlers, namelijk de plakken schapenkaas en de feta, maar we willen openstaan voor nieuwe mogelijkheden. We geloven ook in de democratisering van het gebruik van onze producten. Net als feta, die echt een ontwikkeling heeft gekend in zijn culinaire toepassingen, kan ook labneh door de consumenten op verschillende manieren worden gebruikt.
Hoe gaat u de komende maanden communiceren over het merk Salakis en de lancering van Salakis Labneh?
Elodie Thijssen – Brand manager Salakis: Met onze communicatie willen wij de volgende weken vooral de geloofwaardigheid van het merk Salakis versterken, met de slogan ‘Thuis mediterraans genieten’. Het is allereerst de bedoeling om onze focus te leggen op onze grootste drijvende kracht, de feta. Net als de laatste jaren zal Salakis ook nu weer aanwezig zijn op televisie en in de digitale media, deze keer met een gloednieuwe spot die is opgenomen in het Middellandse Zeegebied. Daarmee willen we vooral de verse smaak en de unieke textuur van onze feta benadrukken. Voor de winkels bieden we displays aan om onze Salakis ‘schapenkaasblokjes in olie met Provençaalse kruiden’ in de kijker te zetten. En er komen ook promoties: vanaf de maand april hebben we een aanbod voor de consumenten van 3+1 gratis op het hele gamma van Galbani en Salakis.
Lactalis, de nummer 1 onder de A-merken voor kaas
De Franse groep Lactalis legt zich sinds 1933 toe op het ontwikkelen van een breed aanbod van zuivelproducten. In de supermarkten is de groep Lactalis met name vertegenwoordigd met iconische merken als Président, Leerdammer, Galbani en Salakis. Het merk Salakis is de voorbije veertig jaar uitgebouwd binnen de groep Lactalis en is zich daarbij voortdurend blijven ontwikkelen om de consumenten te laten kennismaken met de wereld van de mediterraanse keuken. Salakis Feta is vandaag nog altijd het meest populaire product van het merk. Ook dit jaar blijft Salakis innoveren met Salakis Labneh, een romige, verse kaas die uitstekend geschikt is als spread op brood of om te delen als dip bij het aperitief.