Common Food, zo luidt de titel van het nieuwe boek van marketeer Rachid Lamrabat. Hij heeft het over de verbindende kracht van foodretail, maar ook over de pijnpunten in de supermarkten, waar volgens hem nog te weinig aandacht uitgaat naar de consument met een etnische achtergrond.

Rachid Lamrabat is geen onbekende in de etnomarketing. Als ervaringsdeskundige richtte hij in 2012 zijn eigen etnomarketing en communicatiebureau Tiqua op. Daarnaast schreef hij in 2017 zelf een boek over etnomarketing dat verschillende keren in de prijzen viel en lanceerde hij eind vorig jaar zijn eigen foodmerk: By Oummi, dat zich richt op food of the world. Nu komt hij met een nieuw boek ‘Common Food’ waarin hij ijvert voor een nieuwe eetcultuur waarin de noden van de Belgische consument en de consument met een etnische achtergrond - alleen al de zoektocht naar een neutrale term bewijst hoe groot de afstand is - worden samengebracht.

In uw boek stelt u dat moslimconsumenten vaak niet kunnen kiezen uit een brede waaier van producten. Hoe komt dat?