Het overleg tussen boerenorganisaties, politieke vertegenwoordigers en retailers heeft voor de boeren zijn vruchten afgeworpen: Delhaize, Colruyt, Carrefour, Lidl en Aldi zullen hun vleesprijzen verhogen. Dat bevestigen verschillende retailers nadat Marianne Streel, voorzitster van de Waalse boerenorganisatie FWA, het nieuws bekend maakte.

"Delhaize engageert zich om de aankoopprijs voor rundveehouders te verhogen, vanaf vandaag en voor een periode van zes maanden, omdat zij het hardst getroffen worden in de landbouwsector," meldt Roel Dekelver, Directeur Communicatie bij Delhaize. Uit het recente Vlaamse landbouwrapport blijkt dat het bedrijfsinkomen per gezinsarbeidskracht van vleesveehouders het laagste is in de landbouwsector, gemiddeld €12.200 over de periode 2017-2021. De retailer met het leeuwengezicht wil de details van deze aangekondigde verhoging niet vrijgeven, maar benadrukt het belang van deze maatregel om aan te tonen dat Delhaize inspanningen levert om de landbouwers te helpen in deze moeilijke tijden. Colruyt Group bevestigt ook dat de verhoging van de stierenaankoopprijzen. "De nieuwe prijszetting gaat in vanaf maandag 12 februari. Zoals altijd zullen we onze nieuwe aanpak over een drietal maanden evalueren. We blijven ervan overtuigd dat overleg werkt en dat hebben we opnieuw bewezen", zegt Silja Decock, persverantwoordelijke bij Colruyt Group. De verhoging in de winkel heeft enkel betrekking op de aankoopprijs bij de boeren en zal geen invloed hebben op de prijs die de klanten in de winkel betalen. Voor Carrefour zegt Coralie Jacquemin, corporate communication consultant bij Carrefour België: "We hebben al een akkoord bereikt om de aankoopprijs van rundvlees te verhogen. Carrefour is actief betrokken bij verschillende initiatieven en onderhoudt een voortdurende dialoog met landbouwproducenten om duurzame partnerschappen te garanderen." Tot slot zullen volgens 'Landbouwleven.be' ook Lidl en Aldi hun inkoopprijzen voor rundvlees verhogen.