Displays spelen een belangrijke rol in grote winkels om de verkoop een boost te geven. Dat zegt Renaud Caeymaex, zaakvoerder van AD Delhaize Reyers (2.000 m2) en Merbraine  (1.300 m2). Hij is een van de sprekers tijdens het Gondola Academy Shopper & Trade marketing congres op 28 maart. Tijd voor een kort interview. 

Binnenkort is het Shopper & Trade marketing congres van Gondola Academy. Kunt u al een kleine preview geven van wat mensen mogen verwachten?

Natuurlijk. Tijdens mijn presentatie zal ik het hebben over het belang van displays in winkelomgevingen. Daarbij zal ik vooral tips geven over hoe displays het best moeten geplaatst worden, maar leg ik ook uit welke al dan niet werken of waarom het mogelijk belangrijk is om er te plaatsen. 

Interessant. Welke displays gebruikt u zelf in de winkel?

We maken van een breed scala aan displays gebruik, zowel tijdelijke als permanente. We hebben displays in alle maten, vormen en kleuren. Het is belangrijk om daarin te variëren. Ook essentieel is om zeker niet té veel displays te plaatsen. Dat kan te verwarrend overkomen voor de consument. Wij plaatsen er enkel aan de ingang en in het warenhuis, maar niet aan de kassa. De displays zijn vaak flexibel en bewegen vlot. Wij winnen er ook tijd mee. Zo moeten we geen hele rekken aanpassen.

Wanneer gebruikt u deze displays?

Dat kan in verschillende gevallen. We kunnen er promo’s mee afficheren en producten die we in massa aanbieden of die niet goed verkopen mee in de verf zetten. We zien dat displays inderdaad wel een effect hebben op de impulsieve aankopen. De producten verkopen makkelijker. Consumenten zien ze als niet storend. Zeker tijdens Pasen, Kerstmis, Valentijn … werken ze goed.

Natuurlijk is het belangrijk om er de juiste producten op te zetten. 

Dat klopt. Het ene product werkt, het andere niet. Sommige leveranciers willen er soms combinaties van producten opleggen die dan helemaal niet verkopen. Dat weigeren we vooraf. Soms willen ze een nieuw product introduceren dat dan niet lijkt te werken. Dan grijpen we meteen in.

Speelt de grootte van de winkel ook een rol bij het plaatsen van displays?

Jazeker. We hebben er meer geplaatst in onze AD Delhaize Reyers dan in onze vestiging in Merbraine. In AD Reyers hebben we meer plaats en ruimte om er te zetten. Ruimte is immers altijd heel duur in een winkel.

Matthias Vanheerentals

Shopper & Trade marketing congres

Bent u benieuwd naar wat Renaud Caeymaex nog meer te vertellen heeft? Schrijf u dan in voor het Gondola Academy Shopper & Trade marketing congres op 28 maart.

Klik hier!