België zet de wereld van tax free shoppen op zijn kop dankzij de Refundit-app die het hele BTW-terugbetalingsproces digitaliseert. Tax free shoppen wordt op deze manier veel aantrekkelijker voor toeristen van buiten de EU. De vereenvoudigde procedure zal bovendien de Belgische toeristische industrie een serieuze boost geven.

Toeristen afkomstig van buiten de EU hebben, bij een aankoopbedrag van minimaal 50 euro, recht op een BTW-terugbetaling op de goederen die ze in de België kopen en mee naar huis nemen. Tot op heden waren toeristen verplicht om een erg moeizaam proces vol lange wachtrijen en complexe formulieren te doorlopen, waarna ze op het einde van de rit niet altijd het geld kregen waar ze recht op hebben omwille van ontbrekend bewijsmateriaal op papier. Bijkomend moeten ze op dit ogenblik nog rekening houden met commissies die oplopen van 35 tot 50% die aangerekend worden door de service providers die de BTW-terugbetaling afhandelen. Refundit wil hier komaf mee maken en introduceert daarom een app waarmee de BTW-terugbetaling volledig digitaal verloopt.

De belangrijkste vernieuwing is de volledig gedigitaliseerde en papierloze procedure om een BTW-terugbetalingsaanvraag via een mobiele app in te dienen. De douanediensten krijgen daarbij de mogelijkheid om de terugbetaling online goed te keuren. Dat maakt de terugbetalingsprocedure een pak gemakkelijker en dus ook aantrekkelijk voor toeristen buiten de EU. De meeste onder hen ontvangen de bevestiging van de BTW-terugbetaling immers al voordat ze terug naar de luchthaven gaan en kunnen zich onmiddellijk naar de gate van hun vlucht begeven.

“Ten gevolge van de administratieve rompslomp en lange wachtrijen komt 90% van de BTW-terugbetalingen, jaarlijks zo’n 23 miljard euro, niet terecht bij de toeristen die de EU bezoeken. Vaak geven toeristen zich vooraf al gewonnen. Wij willen er voor zorgen dat zij krijgen waar ze wettelijk gezien recht op hebben,” legt Ziv Tirosh, co-founder en CEO van Refundit, uit, die samen met Uri Levine, voormalig president en Co-founder van Waze, Refundit oprichtte.

Hoe werkt het?

De terugbetalingsaanvraag is eenvoudig, gebruiksvriendelijk en snel. Toeristen scannen hun kassaticket en vragen via de Refundit-app digitaal een terugbetaling van het BTW-bedrag. De douane en accijnsdiensten bevestigen de aanvraag en keuren deze goed. Enkel in uitzonderlijke gevallen wordt de toerist uitgenodigd om zich aan te melden bij het loket van douane en accijnzen in de luchthaven.

“Ook voor retailers wordt het vanaf nu veel eenvoudiger. Van hen wordt er namelijk helemaal niets meer verwacht tijdens de terugbetalingsprocedure. Zij kunnen focussen op wat ze het best doen: verkopen! Na het downloaden van de app stuurt de toerist de foto van de kassatickets rechtstreeks door aan de douanediensten. Nadien kan de terugbetalingsaanvraag opgevolgd worden via de app. De toerist kan een BTW-terugbetaling aanvragen ongeacht de winkel waar hij zijn aankoop heeft gedaan. De Refundit-app is voor elke partij interessant: voor de toerist, de retailer en de Belgische economie omdat shoppen aantrekkelijker wordt en toeristen aangezet worden om meer te spenderen", vervolgt Tirosh.

Integratie van Big Data, AI...

Het gedigitaliseerde Refundit-systeem laat de douane- en accijnzendiensten daarnaast toe om online BTW-terugbetalingsaanvragen te beoordelen en maakt het mogelijk om innovatieve oplossingen zoals Big Data, geavanceerde analyse, AI en fraudepreventie te integreren tijdens het BTW-terugbetalingsproces.

Na de lancering in België wordt de oplossing trouwens ook geïntroduceerd in Slovakije en in andere Europese landen.