Het West-Vlaamse familiebedrijf Agristo heeft het jaar afgesloten met een recordwinst van 210 miljoen euro, bijna een verdrievoudiging tegenover 2022. Het dankt dat onder meer aan het grote succes van huismerken.
Agristo, een producent van diepgevroren frieten en andere aardappelproducten voor huismerken van retailers, heeft er een boerenjaar opzitten. Het zag zijn winst bijna verdrievoudigen tot 210 miljoen euro (tegenover 76 miljoen euro een jaar eerder) en zijn omzet groeien met 40% tot 1,27 miljard euro. Het succesjaar heeft te maken met de toegenomen vraag naar huismerken, maar ook met hogere prijzen voor aardappelen en een hogere winstmarge, meldt De Tijd. De brutobedrijfswinst of ebitda afgezet tegen de omzet bedroeg zo'n 26%. De hoge winstgevendheid stelt Agristo in staat om zijn investeringsprogramma van 650 miljoen euro voort te zetten. Daarbij wil het nieuwe productielocaties in Waregem, Frankrijk en India bouwen. Het doel is om de productiecapaciteit tegen 2030 met 50% te verhogen, van 874.000 ton in 2023 naar 1,4 miljoen ton. Hiermee wil Agristo zijn positie in de wereldmarkt verder versterken.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?