Al meer dan een halve eeuw ontwikkelt GS1 de standaarden voor productidentificatie die we kennen als de streepjescode. Op Gondola Day onthult retail & industrie manager Raphaël Ghaye de opvolger: QR-codes die toegang geven tot een schat aan dynamische productinformatie. De nieuwe generatie barcodes brengen ‘unlimited’ mogelijkheden met zich voor retailers, fabrikanten en consumenten.

De klassieke streepjescode in een notendop?

De traditionele streepjescode is het paspoort van een product, ontwikkeld om producten wereldwijd uniek te identificeren en om basisgegevens uit te wisselen. Onmisbaar voor voorraadbeheer in magazijnen en voor het scannen aan de kassa.

Vanwaar de nood aan een nieuwe generatie barcodes?

De verwachtingen zijn drastisch veranderd. Zowel consumenten als wetgevers vragen steeds meer informatie. Van gedetailleerde ingrediëntenlijsten en certificaten tot gebruiksinstructies, informatie over traceerbaarheid en recyclagemogelijkheden. Voor bewuste shoppers is dit essentieel. Ze willen bijvoorbeeld in een oogopslag zien hoe duurzaam een product is en hoe het gerecycleerd wordt. Met de nieuwe QR-codes powered by GS1 krijgt elke partij toegang tot alle relevantie informatie.

Wat is het meest revolutionaire aan de nieuwe technologie?

Dat je één unieke QR-code hebt die zowel aan de kassa als door de consument kan gescand worden. De code bevat de productidentificatie die essentieel is voor de supply chain. Je bepaalt bovendien zelf welke informatie zichtbaar wordt naargelang wie de code scant en in welke context. Bovendien kun je de informatie op elk moment aanpassen zonder de verpakking of de code zelf te wijzigen. Dat zorgt voor een ongekende flexibiliteit.

Hoe ziet de overgang van de oude naar de nieuwe barcode eruit?

We zitten momenteel in een transitiefase. Wereldwijd is het onze ambitie dat alle retailers tegen eind 2027 de nieuwe generatie van barcodes kunnen scannen aan de kassa. Dat geeft ze bijna drie jaar om hun hard- en softwaresystemen aan te passen. Voor fabrikanten loopt het proces al, hoewel de implementatie in België nog in de kinderschoenen staat. In eerste instantie zullen de klassieke barcode en de QR-code naast elkaar staan op verpakkingen, later verdwijnt de vertrouwde streepjescode.

Kunt u enkele concrete toepassingen geven die het verschil maken?

Neem bijvoorbeeld wijn. Door de gewijzigde etiketteringsvoorschriften staan er nu soms drie verschillende barcodes op een fles. Met de nieuwe QR-code kan alles wat je moet en wil weten met één scan toegankelijk worden.

Een ander voorbeeld: retailers kunnen aan de kassa automatisch zien of producten nog houdbaar zijn. Producten die bijna vervallen, kunnen automatisch korting krijgen zonder gele stickers te moeten plakken. 

En bij productterugroepingen kan informatie onmiddellijk worden bijgewerkt in het systeem. Fabrikanten kunnen informatie achter de QR-code updaten zonder de code zelf te wijzigen.

Hoe past deze ontwikkeling binnen het ‘unlimited’-thema van Gondola Day?

Onze standaarden zorgen ervoor dat bedrijven grenzen kunnen verleggen op het vlak van groei, efficiëntie en transparantie. De technologie helpt ze om te voldoen aan strengere regelgeving, terwijl ze tegelijk inspelen op de groeiende verwachtingen van consumenten. Die zijn het ondertussen gewend om QR-codes te scannen met hun smartphone. Daarmee openen ze de deur naar alle informatie die een merk moet en wil delen. Kortom, één barcode, onbegrensde mogelijkheden. 

Peggy Van der Auwera

Gondola Day

Benieuwd naar wat Raphaël Ghaye nog meer te vertellen heeft? Schrijf je dan snel in voor Gondola Day op 22 mei.

Klik hier!
Gondola Day