De markt van fillers wordt reeds jaar en dag beheerst door Polyfilla (Alabastine in Nederland). Behoudens een schuchtere poging enkele jaren geleden van Henkel en wat kleinere spelers die proberen een stuk van de markt in te palmen (bv Toupret), is er zeker wat de DHZ betreft geen alternatief. Een markt met slechts enkele spelers resulteert zelden in dynamisme en innovatie.

Knauf wil hierin verandering brengen en lanceert eerst op de Belgische markt een volledig nieuw assortiment onder de merknaam REPAFILL.

Gondola Homing Experience kon in primeur het assortiment ontdekken op een zonnige decemberdag 2015 en sprak hierover met Juan Miranda, Retail Director Belux en bedenker van het assortiment, Dirk Schumacher, Marketing & Communicatie en Koen Vanmarsenille, Retail Manager Junior van Knauf.

Knauf is dé specialist op gebied van gipspleisters en gipsplaten, gevelisolatie systemen en cementgebonden producten, enz. Kortom, het is de specialist voor het afwerken of renoveren van elk type ondergrond. Daarnaast kennen we Knauf ook van haar isolatieproducten onder het merk ‘’Knauf Insulation”. De stap naar een assortiment vulmiddelen lijkt ons dan ook logisch, maar men is niet over één nacht ijs gegaan, aldus Juan Miranda. “De markt wordt vandaag beheerst door de onbetwistbare marktleider Polyfilla, echter zien wij voor Knauf een plaats weggelegd op deze markt dankzij ons volwaardig en innovatief assortiment” aldus Juan, die echter niet om de vaststelling heen kan dat die marktleider voor de consument een logische en historische keuze is. “Om met succes deze markt te betreden, moeten we dus op alle vlakken beter doen dan de nummer één; zowel op vlak van product, ondersteuning van en in het verkooppunt, marketing en merchandising. Daarnaast moeten we dus meteen met een volledig concept komen om een reden van bestaan te hebben.”

Het is duidelijk dat men bij Knauf zeer goed het huiswerk heeft gemaakt: REPAFILL zal van bij de start een antwoord bieden aan al deze challenges.

Assortiment en verpakking

Het aanbod zal meteen bestaan uit 50 producten en 88 referenties (verschillende uitvoeringen). We treffen naast de klassieke en courante vulmiddelen bijvoorbeeld ook een gipsplaat primer, een klant-en-klare renovatieplamuur voor binnen en buiten, aan in het productassortiment. “En het aanbod kan zo nodig snel evolueren in functie van de noden van de markt, zowel consument als retailer”, aldus Juan Miranda.

Ook op vlak van verpakkingen wil Knauf meteen scoren met vooral duidelijkheid voor de consument: alle producten worden volgens een duidelijk concept gegroepeerd en genummerd: Ondergrond gips en gipskarton krijgt de letter A, Cement, beton en metselwerk de letter B, Hout C en de diversen D. “Dit maakt het voor de consument makkelijk om een product terug te vinden volgens de ondergrond die bewerkt wordt” weet Dirk Schumacher.

Ondersteuning van de consument

Zowel op de website (www.repafill.be) als in het verkooppunt (touch screens) zal de consument in 4 eenvoudige kliks meteen het juiste product vinden. De uitkomst zal het nummer (A…) én de benaming aangeven zodat men zeer eenvoudig het product in het rek vindt. “Bijkomend voordeel is dat de rekken ook makkelijk op orde worden gehouden” vult Koen Vanmarsenille aan. Koen werd aangetrokken om de markt beter en sneller te benaderen.

Verder hebben alle verpakkingen een QR code die momenteel al leidt naar de technische fiche, de veiligheidsfiche e.d. maar die de mogelijkheid biedt om op termijn veel meer te communiceren met de consument (toepassingsfilmpjes, etc)

Ondersteuning van de retailer

Van meet af aan wordt voorzien in heel wat tools om het leven van de retailer te vergemakkelijken. Zo worden in functie van het gevolgde assortiment specifieke rekaankleding (al dan niet met de touchscreen) en documentatie voorzien, maar ook hulp bij de implantatie. “Knauf was altijd al heel sterk in service op elk vlak”, stelt Juan Miranda. “Een particulier kan gewoon bellen naar de technische dienst voor informatie, net zoals een vakman. Ook op vlak van verdelers wordt geen onderscheid gemaakt tussen de klant die 1 tube of 10 paletten ineens bestelt. We denken ook nu reeds hard aan Category Management en zijn bereid de verdeler te ondersteunen om consumenten te informeren en op te leiden!”

Om die service voor een assortiment vulmiddelen te garanderen, zal Knauf de leveringen net zoals bij Knauf Insulation scheiden van de grote goederen (Knauf Bouwmaterialen) en wordt voor REPAFILL beroep gedaan op een gespecialiseerde logistieke partner.

Lancering februari – maart 2016

De verkoop aan de retailkanalen start vanaf februari. De uitleveringen, en dus de beschikbaarheid voor de consument, kan vanaf maart. De prijspositionering van het assortiment beantwoordt aan de verwachtingen van de markt. Doelgroep voor REPAFILL zijn de traditionele ijzerwarenhandel, de handelaars in bouwmaterialen, decoratie en verfspeciaalzaken en de DHZ-zaken en ketens.