De leegstand in de Belgische winkelstraten stijgt en dat stoort maar liefst één op de drie consumenten. 1 op de 7 geeft zelfs aan daardoor minder te vaak gaan winkelen. De oplossing? Pop-ups, zo blijkt onder meer uit de jaarlijkse shopping enquête van Ceusters, de grootste beheerder van winkelcentra in ons land.

Zowel grootsteden als Antwerpen, Brussel of Charleroi als kleinere steden zoals Sint-Niklaas of La Louvière ontsnappen er niet aan: fysieke winkels hebben het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Dit jaar steeg de leegstand in de Belgische winkelstraten al voor het elfde jaar op rij. Op 1 januari stond 11,9% van de winkels leeg, terwijl dat bij het uitbreken van de economische crisis in 2008 nog 7,6% was.

In shoppingcentra staat gemiddeld zo'n 7,4% van de winkels in de shoppingcenters leeg. Al zijn er wel grote verschillen. Shoppingcenters in de binnenstad kampen over het algemeen met meer leegstand dan hun tegenhangers buiten de stad. De grootste redenen? Minder passage, meer online bestellingen, een wijzigend consumentengedrag en bereikbaarheidsproblemen. 

Toch blijkt die leegstaand niet alleen de retailers te irriteren, maar ook de consumenten, zo blijkt uit de jaarlijkse shopping enquête die Ceusters, de grootste beheerder van winkelcentra in België, afnam bij 1.605 Belgen. Maar liefst 1 op de 3 Belgen (34,3%) geeft aan zich te ergeren aan de lege panden en ruimtes. 14% geeft zelfs aan daardoor minder vaak te gaan winkelen. 

Meer pop-ups

Maar hoe kan die leegstand het best aangepakt worden? Met pop-ups, aldus de beheerders en eigenaars van shoppingcenters. Alleen al in de eerste 3 kwartalen van 2019 bedroeg het aandeel tijdelijke verhuringen 5,6 % van het totaal aantal panden in de shopping centers beheerd door Ceusters. “We zien het als één van onze belangrijkste taken om de leegstand in de projecten weg te werken”, vertelt Hans Van Laer, Head of marketing & Research Ceusters. “Pop-ups zijn daar een uitstekende oplossing voor. Ze zijn spannend omdat ze op korte termijn winkels creëren die creatief en nieuw zijn, én ze komen in alle soorten en maten.”

En die pop-ups blijven bijzonder populair. 6 op de 10 shoppers houdt van pop-up winkels (26% zelfs zeer veel vs. slechts 13% die er helemaal niet van houden). Bijna 8 op de 10 shoppers merkt geen verschil tussen de kwaliteit van pop-up winkels tegenover een gewone winkel. 

Shoppingcentra trekken meer jongeren

Als we verder kijken naar het shoppersprofiel van shoppingcentra, zien we dat de gemiddelde shoppende Belg 40 jaar is. Dat is zo’n 18 maanden jonger dan vorig jaar. Maar even opvallend: shoppingcenters trekken meer jongeren aan. Concreet steeg het aantal tieners en twintigers in de shoppingcenters met 5,6% tegenover vorig jaar. Tegelijkertijd trekt een trip naar het shoppingcenter wel minder zestigplussers aan. In 2018 was meer dan 1 op de 4 shoppers ouder dan zestig, vandaag is dat nog maar 1 op de 5. 

“Veel shoppingcenters in ons land spelen al jaren meer en meer in op beleving. Ze organiseren optredens voor kinderen, modeshows maar ook tentoonstellingen en zelfs een autosalon. Dat lokt veel jongeren naar het shoppingcenter. Tegelijk wordt er ook meer en meer ingezet op eet- en drankgelegenheden wat iedereen aanspreekt”, vervolgt Hans Van Laer.

53,3% shopt twee uur of langer

Nog opvallend nieuws? Als we gaan shoppen, nemen we graag onze tijd. Meer dan de helft van de Belgen (53,3%) shopt twee uur of langer. En waar geven we in de shoppingcentra dan het liefst onze centen aan uit? 44% kleding, 13% vrije tijd, 12% verzorging, 9% horeca en 5% schoenen.

81 euro besteed per gezin

Het gemiddelde bedrag dat we uitgeven per shoppingtrip? 81 euro. In veel gevallen gaat het dan om uitgaven voor het hele gezin. 56% geeft tijdens een gemiddelde shoppingdag tussen de 25 en 125 euro uit. Het is een cliché, maar vrouwen gaan nog steeds het vaakst shoppen: 64,5% vrouwen tegenover 35,5% mannen. En leuk detail: we stappen gemiddeld 6 winkels binnen.

Auto, het populairste vervoermiddel

Hoewel de strijd voor een beter klimaat de jongste jaren stevig gevoerd wordt, komen nog steeds 6 op de 10 shoppers met de auto naar het winkelcentrum . Vergeleken met vorig jaar is er ook geen stijging in het aantal shoppers dat met het openbaar vervoer komt.