Elk jaar moeten maar liefst twee miljoen Belgen foto’s laten maken om hun identiteitskaart te vernieuwen. En dan hebben we het nog niet gehad over de foto’s die nodig zijn voor andere officiële documenten. “Door de aanhoudende vraag doen onze 650 Photomaton-cabines in België het heel goed. Voor uitbaters van winkels die nog geen cabine hebben, ligt hier dan ook een nieuwe kans voor groei”, stelt Denis Duvivier, general manager van Prontophot, het bedrijf dat de fotocabines aanbiedt.

Hoewel het nemen van foto’s met de smartphone geleidelijk aan het gebruik van een fototoestel overbodig maakt, blijft het afdrukken van foto’s nog altijd even belangrijk. De eerste reden daarvoor heeft te maken met een functioneel aspect: we moeten namelijk allemaal wel eens een pasfoto maken voor officiële documenten, allereerst voor onze identiteitskaart. Dat is ook de reden waarom de Photomaton-cabines zo sterk verspreid zijn in alle hoeken van het land. In België staan er meer dan 650 dergelijke fotocabines: in supermarkten, shoppingcentra, in gemeentelijke dienstencentra, in sommige MIVB-metrostations, een aantal NMBS-stations en sinds kort loopt er ook via Bpost een proefproject in niet minder dan twaalf postkantoren. “Photomaton bestaat sinds 1970 ook in België en werkt nog altijd heel goed”, bevestigt Denis Duvivier, general manager van Prontophot, het bedrijf dat de fotocabines aanbiedt. “We hebben intussen een hele ontwikkeling achter de rug, maar onze aloude partners zijn de spelers uit de retail. Al sinds onze intrede op de Belgische markt werken we samen met Delhaize en Carrefour. Nu doen we dat ook met Spar en Intermarché en sinds kort met Jumbo.” 

“Photomaton trekt nieuwe klanten aan”   

De fotoautomaat van Photomaton kent altijd wel succes en dat komt vooral doordat er nog altijd vraag  is naar foto’s voor officiële documenten. “Het gaat dan in de eerste plaats om de identiteitskaart, want elk jaar worden er twee miljoen kaarten vernieuwd, dat betekent tien miljoen op vijf jaar tijd”, vervolgt Denis Duvivier. “Van die twee miljoen worden er één miljoen foto’s in onze cabines gemaakt. Naast de identiteitskaart zijn er dan ook nog pasfoto’s nodig voor het rijbewijs, voor een reispas, enzovoort. De cabine dient trouwens ook voor het maken van foto’s voor sollicitaties of gewoon om een leuke herinnering te hebben. We stellen bovendien steeds meer vast dat tastbare foto’s weer in zijn. Indien nodig kunnen we de digitale markt volgen met de e-foto.”

Cabine Prontophot
©

Prontophot

De plaatsing van een fotocabine biedt niet alleen rechtstreekse inkomsten voor een uitbater van een supermarkt (Prontophot betaalt een percentage van de omzet van de cabine), maar daarnaast biedt het een echte meerwaarde voor uw winkel. “In de retailsector is het heel belangrijk om op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen om de klantenervaring te verbeteren”, stelt Denis Duvivier. “De plaatsing van Photomaton in de winkel biedt een strategische kans om het serviceaanbod uit te breiden, en tegelijk in te spelen op een groeiende behoefte bij de consumenten. Door die functie toe te voegen, kunnen de winkels zich profileren als een praktische bestemming voor de dagelijkse boodschappen. De klanten waarderen de mogelijkheid dat ze hun aankopen kunnen combineren met het nemen van pasfoto’s, iets wat ze vaak vergeten. Daarbij kunnen ze rekenen op een snelle en doeltreffende service. De laagdrempeligheid van Photomaton is een belangrijke troef. De cabines zijn strategisch goed gelegen en maken het mogelijk om kostbare tijd te besparen.”

“In 2025 willen we vijfhonderd extra cabines plaatsen”

Het merk Photomaton hoeft zijn geloofwaardigheid niet meer te bewijzen. Het bedrijf werd in 1936 opgericht in Frankrijk en staat al sinds 1962 genoteerd op de Londense beurs. Vandaag behoort het tot Me Group, gevestigd nabij Londen, die gespecialiseerd is in de distributie van diensten, met name door het plaatsen van allerlei zelfbedieningsautomaten. De groep is aanwezig in niet minder dan twintig landen ter wereld en ontwikkelt onder meer de diensten Photomaton.me, Wash-Me en ook Feed-Me. Het is dankzij de slagkracht van een grote groep dat Prontophot zijn uitbreiding in België kan verzekeren. “Het is onze bedoeling om tegen 2025 vijfhonderd extra cabines te plaatsen. Die uitbreiding toont aan dat Photomaton een onmisbare speler wil worden in de dienst voor snelle fotografie, en tegelijk de waardepropositie voor de partnerwinkels wil versterken”, besluit Denis Duvivier.

“De plaatsing is gratis en trekt nieuwe klanten aan”

General manager van Prontophot, Denis Duvivier, wijst op de meerwaarde van de plaatsing van een Photomaton-cabine in een winkel.

Wat kost de plaatsing van een Photomaton-cabine voor een winkeluitbater en wat kan ze opleveren? 

Er zijn geen plaatsingskosten. Onze teams komen de cabine op verzoek installeren. Wat de opbrengst betreft: wij betalen een percentage van de omzet aan de winkel, afhankelijk van het resultaat. Naast die rechtstreekse return trekt de plaatsing van een fotocabine ook nieuwe klanten. Ongeveer één cabine op twee staat in een winkel, en dat zet de gebruikers ertoe aan om daar ook hun boodschappen te doen. De opstelling van Photomaton in de winkel na de kassa is de meest rendabele optie. Ons onderzoek wijst uit dat ongeveer één gebruiker op twee vooraf of achteraf ook boodschappen gaat doen in die winkel. Omwille van die combinatie gaan consumenten eerder voor die vestigingen kiezen dan voor andere, waardoor het aantal bezoekers en dus mogelijk ook de omzet stijgt. Door in te spelen op een concrete behoefte en door de aankoopervaring te verbeteren, kunnen de winkels zich gunstig positioneren op een markt die voortdurend verandert.

Wat moet er gebeuren om een fotocabine te plaatsen en is er een bijzonder onderhoud nodig? 

Een winkel moet een ruimte kunnen vrijmaken van ongeveer één vierkante meter vloeroppervlak. Voor buurtsupermarkten hebben we ook nog een kleiner model, en het is ook mogelijk om een cabine buiten te plaatsen. De installatie kan snel gaan, soms zelfs al een week na ondertekening van de overeenkomst. Wat de verdere technische details betreft: de foto’s voldoen aan de ICAO-nomen en zijn dus geschikt voor alle officiële documenten. Alle Photomaton-cabines zijn ook op afstand verbonden en onze teams kunnen dan ook kijken wanneer een foto geweigerd wordt en of er eventueel een ander probleem is. We kunnen vanop afstand de controle over het toestel overnemen en onze technici kunnen indien nodig ook snel ter plaatse tussenkomen. De werkingsgraad van de toestellen bedraagt bijna 99%.

Voor meer inlichtingen en aanvragen voor de plaatsing van een cabine:

Njusja Orban

0473/13.20.01

commercial@prontophot.be