Barry Callebauts Raad van Bestuur heeft de Duitser Peter Feld per direct als CEO aangesteld, meldt de chocoladegroep vandaag. Hij volgt Peter Boone op, die zijn functie om persoonlijke redenen verlaat nadat hij minder dan 2 jaar geleden de touwtjes van het bedrijf in handen nam.

Alvorens CEO van Barry Callebaut te worden, heeft de 57-jarige Peter Feld beurt om beurt het investeringsbedrijf Jacobs Holding (waarvan Barry Callebaut één van de voornaamste aandeelhouders is), het marktonderzoeksbureau GfK of nog de fabrikant van premiumkeukengerei WMF Group bestuurd. Doorheen zijn loopbaan heeft hij eveneens verscheidene bestuursfuncties bekleed bij Procter & Gamble, Johnson & Johnson en Beiersdorf. “We zijn opgetogen dat Peter Feld, een doorgewinterde leider met meer dan 30 jaar ervaring bij de grootste internationale bedrijven van consumptiegoederen en -diensten, Barry Callebaut vervoegt”, meldt Patrick De Maeseneire, de voorzitter van de Raad van Bestuur van de groep. “Zijn kennis over internationale merken is uitmuntend en hij heeft lange tijd gewerkt in de voedingsindustrie. Dit unieke profiel maakt hem de ideale kandidaat om succesvol de ontwikkeling van Barry Callebaut op te volgen met het accent op duurzame groei.”

Peter Feld volgt Peter Boone op, die op zijn beurt in de voetsporen van Antoine de Saint-Affrique was getreden en in september 2021 naar Danone was overgestapt. In de loop van zijn iets meer dan 18 maanden lang durende mandaat was Peter Boone vorige zomer geconfronteerd met de ontdekking van salmonellasporen in de Belgische vestiging van Barry Callebaut in Wieze. Dat leidde de sluiting van deze chocoladefabriek in, die als de grootste ter wereld geprofileerd werd.

Progressieve verkoopstijging

Naast de aanstelling van zijn nieuwe CEO publiceerde Barry Callebaut vandaag ook de halfjaarlijkse resultaten (van september tot februari) van zijn uitgestelde boekjaar 2022/2023. De groep merkt onder meer een geleidelijke stijging van de verkoopvolumes in de loop van de eerste zes maanden van het boekjaar. In het tweede trimester daalden de volumes tot -0,5% voor een totale retrogradatie van -2,9% op het volledige semester. In diezelfde periode telde de omzet 4,2 miljard Zwitserse frank (4,24 miljard euro), wat een stijging van de lokale munten met 7,9% en van de CHF met 3,7% betekent. Het bedrijfsresultaat of EBIT steeg nog meer voor de lokale munten met 11% (+9,5% voor CHF) ten opzichte van het terugkerend bedrijfsresultaat van het vorige boekjaar en telde 348,4 miljoen Zwitserse frank (351,59 miljoen euro). Tenslotte weergeeft het nettoresultaat een bedrag van 234,3 miljoen Zwitserse frank (236,45 miljoen euro), een stijging van de lokale munten met 10,4% en van de CHF met 10,5%

Voor de komende maanden rekent Barry Callebaut op een vervolg van de actuele tendensen. “We geloven sterk dat we een stevig bedrijfsresultaat zullen behouden tijdens het tweede semester”, verkondigt Ben De Schryver, de CFO van de groep. “Door een vertraagde volumegroei voorzien we dat die stabiel tot modest zal blijken voor het volledige boekjaar 2022/23. Voor de driejarige periode rekenen we op een gemiddelde volumegroei van minder dan 5%, hoewel de groei van het bedrijfsresultaat aanzienlijk hoger zal moeten zijn.”