Het hele jaar door is PepsiCo aanwezig in de winkel én bij de consument thuis met heerlijke snacks. De komende maanden nog meer dan anders, want de iconische merken Lay’s, Cheetos, Doritos en Duyvis maken zich op voor de mooiste zomer ooit. Wij spraken met Miet Delmotte, General Manager bij PepsiCo Belux, en Terry Pille, Demand Acceleration and Perfect Execution Lead bij PepisCo, over wat ons deze zomer te wachten staat.

PepsiCo wil de consument deze zomer op meer dan één manier verrassen. “Onze snackproducten zijn elke zomer van de partij bij de Belgische gezinnen. Zodra er ergens snacks op tafel komen, bij het aperitief of tussendoor, staat er wel iets van Lay’s, Cheetos, Doritos of Duyvis”, zegt Miet Delmotte, General Manager bij PepsiCo Belux. “Dit jaar gaan we er voor de consumenten en voor de retailers een extra mooie zomer van maken. We bedachten een opvallende campagne en voegen daar enkele lekkere innovaties aan toe.”

Consumerdata tonen de grote populariteit van de combinatie van Duyvis-snacks met een fris biertje.

Consument is baas

PepsiCo wil altijd heel dicht bij de consument staan met merken waar consumenten van houden. De communicatie van PepsiCo gaat het hele jaar door uit van ‘Anytime, Anywhere’, van de verpakking over sociale netwerken tot televisie. De tweede pijler van de interactie met de consument is het aanpassen van het productenportfolio aan evoluerende voorkeuren, via de feedback van consumenten: “Wij gaan altijd na wat consumenten verwachten van de PepsiCo-merken op het vlak van producten, smaken en bijvoorbeeld ook duurzaamheid”, zegt Miet Delmotte. En dus vallen er dit voorjaar weer enkele nieuwigheden uit de lucht. De afgelopen maanden konden fans van Lay’s hun voorkeur uitspreken door te kiezen tussen drie nieuwe tijdelijke smaken: Lay’s Roasted Garlic & Herbs, Lay’s Chorizo & Roasted Onion en Lay’s Mac & Cheese. “Iedere smaak werd gepromoot door een bekende influencer die tevens ook op de zak afgebeeld stond, met een recordaantal stemmen (en een recordverkoop!) tot gevolg. Die influencers bereikten samen 4 miljoen mensen. Maar het is een echte battle want ‘Only One Can Stay’”, lacht Miet Delmotte. “En nu de campagne afgelopen is, kunnen we met trots melden dat de winnaar Lay’s Roasted Garlic & Herbs is.”

PepsiCo
©

PepsiCo

Bij Duyvis zou de nieuwe Oven Baked Salted Peanuts weleens het mooie weer kunnen gaan maken. En in het segment van de ontbijtgranen introduceerde Quaker eerder dit jaar al nieuwe recepturen in het Zero Sugar Added*-assortiment in zowel cruesli’s als granola’s. Daar komen twee nieuwe Zero Sugar Added-varianten bij: Quaker Cruesli® Naturel en Quaker Cruesli® Nuts & Seeds. Allemaal voorbeelden van het zorgvuldig opvolgen van consumentenvoorkeuren.

Een merk van bij ons?

Lay’s won dit jaar voor de tweede keer op rij een felbegeerde Best Brand Award in de categorie Salty Snacks, een bekroning van de liefde van de consument en van de performantie. De populariteit van Lay’s in België is helemaal niet verwonderlijk: het merk is sterk verankerd in ons land. “Met een grote fabriek in Veurne, waar we al 50 jaar chips maken met vooral Belgische aardappels, met Belgische klassiekers in ons assortiment  zoals Peper & Zout en Pickles, en lokale campagnes kunnen we stellen dat we een merk van bij ons zijn”, zegt Miet Delmotte. “We werken goed samen met lokale telers en stellen meer dan 800 mensen tewerk in België. Aardappels die in de regio van Veurne worden gerooid, komen twee uur later aan in de fabriek en nog eens twintig minuten later worden die aardappels een lekker pakje chips.”

No Lay’s No Summer

Wat maakt de zomer van 2025 zo speciaal? Lay’s pakt uit met een media- en winkelvloercampagne onder de noemer ‘No Lay’s No Summer’. Want een perfect zomermoment is niet compleet zonder de knapperige, lekkere chips van Lay’s. Met No Lay’s No Summer onderstreept Lay’s dat het deel uitmaakt van de mooiste zomerherinneringen van consumenten. De beste chips, gemaakt van de beste aardappels, voor de mooiste zomer.

PepsiCo
©

PepsiCo

En daar blijft het niet bij: er komt een brede multibrandactivatie voor de mooiste zomer ooit. Lay’s maakt samen met zijn andere merken Doritos en Cheetos de zomer van 2025 écht onvergetelijk door in juli en augustus, 62 dagen lang dus, elke dag fantastische zomerprijzen weg te geven. De verpakkingen van de drie merken krijgen een QR-code waarmee snackliefhebbers must-have zomeritems kunnen winnen, zoals een mooie strandstoel, een strandlaken, een kussen of een strandtas – met als hoofdprijs een weekendje weg in een coole camperbus. “De drie merken worden evenwaardig uitgespeeld in de winkels en in de campagne”, benadrukt Terry Pille. “In de mediacommunicatie springt Lay’s erbovenuit.” Voor retailers liggen totems, bogen, banners, stopcards en andere materialen klaar om de drie merken te activeren. Doritos krijgt een eigen accent met een specifieke instore activatie ‘For The Bold’. Shoppers die hun gewaagde kant durven te omarmen, maken kans op spannende ervaringen; een bold experience. Er is bovendien een winnaar per winkel activatie waarbij er dus in elke winkel een winnaar zal zijn.

PepsiCo
©

PepsiCo

Kraak de Kluis met Duyvis

Duyvis laat zich de komende maanden eveneens van zijn beste kant zien. Bij Duyvis Crac a Nut en Duyvis Tigernuts krijgen we twee on-pack activaties te zien die ook op de winkelvloer ondersteuning krijgen. In mei start de ‘Kraak de Kluis’- activatie. “Consumenten maken bij aankoop van een speciale actieverpakking kans op diverse prijzen”, licht Terry Pille toe. “Elke week gaat er 1.000 euro de deur uit, naast leuke ‘borrelprijzen’ zoals een Duyvis-staantafel of een borrelplank.”

Deze activatie gaat naadloos over in de ‘Duyvis Bier’-activatie. Uit consumerdata blijkt de grote populariteit van de combinatie van Duyvis-snacks met een fris biertje. En dus ontvangen consumenten die twee verpakkingen kopen een exclusieve houten flesopener van Duyvis. Bovendien maken ze kans op een uniek minikoelkastje met borreltap. Een echt collector’s item dat ideaal is om zowel bier in koel te houden als om Duyvis Crac a Nuts uit te serveren.

De shopper kan deze activaties niet ontlopen, met dank aan opvallende winkelvloerdisplays en communicatie op het schap. Met deze twee activaties – en de nieuwe Duyvis Oven Baked Peanuts Salted – breidt het merk zijn positie op de Belgische markt nog steviger uit. “Bij PepsiCo staan we dus helemaal klaar voor de zomer”, besluit Miet Delmotte. “Laat het mooie weer maar komen!”

* Bevat van nature aanwezige suikers