De Japanse modegroep Fast Retailing (Uniqlo, GU, Comptoir des Cotonniers, …) heeft recordresultaten behaald in zijn eerste semester van zijn boekjaar (september 2023 tot februari 2024). Dat is vooral te danken aan zijn merk Uniqlo, dat een sterke stijging van de internationale verkoop en winst verzilverde.

De omzet van Fast Retailing steeg in de eerste helft van zijn boekjaar met 9% tot 1.598,9 miljard yen, of ongeveer 9,7 miljard euro. Dat bleek uit de halfjaarresultaten die de Japanse groep donderdag bekendmaakte. De nettowinst bedroeg 195,9 miljard yen (1,2 miljard euro), een stijging van 27,7% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, terwijl de operationele winst 257 miljard yen (1,57 miljard euro) bedroeg, een stijging van 16,7%. Fast Retailing schrijft deze “sterke prestatie" vooral toe aan de activiteiten van het merk Uniqlo in Noord-Amerika, Europa en Zuidoost-Azië, evenals die van het tweede merk GU.

“In Noord-Amerika en Europa presteerde Uniqlo bijzonder goed”

Uniqlo International boekte een aanzienlijke omzet- en winstgroei (...) De Noord-Amerikaanse en Europese activiteiten van Uniqlo presteerden bijzonder goed, waarbij de operationele groei in een opwaartse spiraal terechtkwam dankzij de groeiende affiniteit van klanten met LifeWear (de strategie van de groep die zich richt op eenvoud, functionaliteit en kwaliteit, n.v.d.r.), de uitbreiding van het klantenbestand en de versnelde opening van nieuwe winkels", bevestigde de groep in zijn persbericht. In Japan daarentegen daalde de omzet van Uniqlo met 2%. De andere merken van de groep, exclusief Uniqlo en GU, zagen de totale omzet licht dalen, wat gepaard ging met een operationeel verlies van 1,7 miljard yen (ongeveer 103 miljoen euro).

Nummer 1 in de wereld

Gesterkt door deze solide prestaties voorspelt Fast Retailing nog steeds recordresultaten voor het volledige boekjaar 2024, met prognoses die licht naar boven zijn bijgesteld. "We voorspellen een geconsolideerde omzet van 3.030 miljard yen (+9,5%, 18,54 miljard euro), een geconsolideerd bedrijfsresultaat van 450 miljard yen (+18,1%, 2,75 miljard euro) en een winst voor de eigenaars van de moedermaatschappij van 320 miljard yen (+8%, 1,96 miljard euro). Afgelopen oktober rapporteerde Fast Retailing al voor het derde achtereenvolgende jaar een record jaarprestatie, opnieuw aangedreven door Uniqlo International. Het doel van de Japanse groep is om de nummer 1 van de wereld te worden in de sector, een positie die momenteel stevig in handen is van de Spaanse gigant Inditex (Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, enzovoort), met een omzet en nettowinst van respectievelijk ongeveer 35,9 miljard en 5,4 miljard euro (jaarresultaten 2023).