In het kader van zijn Act for Food-programma lanceert Carrefour zijn nieuwe Kip van Weleer Kwaliteitsketen Carrefour. Op die manier wil de retailer klanten volledige traceerbaarheid bieden over de herkomst van zijn gevogelteproducten. 

Carrefour wil klanten ‘beter laten eten’ en breidt daarom in het kader van zijn Act for Food-programma zijn kwaliteitsketen uit. De Kip van Weleer Kwaliteitsketen Carrefour is 100% gegarandeerd Belgisch: geboren, opgegroeid en getransformeerd in België. Alle partners in de sector bevinden zich in België binnen een straal van maximaal 150 km: de broedplaats van de kuikens, de molen die het voedsel produceert en de kwekers geselecteerd door Carrefour. De dieren zijn opgegroeid met toegang tot een buitenterrein, krijgen 100% plantaardig voedsel en zijn gegarandeerd vrij van gmo’s. De kip van Weleer wordt bovendien zonder antibiotica kuur gekweekt. 

Totale traceerbaarheid dankzij blockchain

Carrefour streeft ernaar de traceerbaarheid van de producten van de Kwaliteitsketen Carrefour te waarborgen. Dit is het geval met de Kip van Weleer waarbij klanten op een eenvoudige manier de herkomst van hun product kunnen nagaan. Zo kunnen consumenten de QR-code op de verpakking scannen om zo meer informatie te krijgen over het product (merk, houdbaarheidsdatum, wijze van bewaring), de incubatie (datum, broederij, datum van doorgang naar de kwekerij), het kweken (voeder, kweker, locatie), de slachting (datum, locatie) en de opslag/verkoop (leverdatum, magazijn).

De Kip van Weleer wordt aangeboden in 9 referenties: hele kip, stukken (filet, in blokjes gesneden filet, dijen, vleugels en drumsticks) en verwerkt (gehakt, chipolata en hamburger). Dit gamma zal beschikbaar zijn in de Hypermarkten Carrefour, Carrefour Market en Express. 

Via zijn kwaliteitsketen Carrefour streeft de retailer ernaar om klanten niet alleen “kwaliteitsvolle producten tegen een betaalbare prijs te bieden", maar wil het ook duurzame partnerships aangaan met producenten en meer respect tonen voor het milieu en dierenwelzijn. “Op deze manier creëert Carrefour waarde voor de hele keten, biedt een duurzaam alternatief en kwaliteit voor de pluimveesector en vecht tegen de devaluatie van landbouwproducten”, reageert het bedrijf