De redactie blikt nog een laatste keer terug op de opmerkelijkste concepten en/of campagnes van het voorbije jaar. Wat sprong er in het oog? Wat is er belangrijk en/of innovatief geweest in de retail en FMCG het voorbije jaar? Vier leden van de redactie van Gondola Magazine schuiven hun persoonlijke keuze naar voor. Vandaag: Géry Brusselmans kiest voor de Nutri-Score.

In korte tijd is de nieuwe 'gezondheidsindex', ondersteund door de FOD Volksgezondheid, uitgegroeid tot een label waar niemand op de markt om heen kan, met honderden producten die hun Nutri-Score vermelden op de verpakking. Net zoals het bio-label is het een te duchten marketinginstrument geworden. Wat is er beter dan te kunnen uitpakken met een Nutri-Score A en het te kunnen vergelijken met een product dat een minder goede score heeft? De grote distributieketens beseffen dat ook, zoals de campagne van Delhaize in begin september toont. De supermarkt pakte uit met promoties bij producten die een Nutri-Score A of B haalden.

Ondanks die populariteit is er ook discussie over de Nutri-Score: verschillende merken hebben per definitie weinig belang om met hun Nutri-Score uit te pakken (denk aan de fabrikanten van chocolade en frisdranken) en bovendien geeft het label maar een deel van de werkelijkheid weer. De score werd ontworpen door een ploeg Franse wetenschappers en is gebaseerd op de aan- of afwezigheid van een reeks ingrediënten (vezels, eiwitten, fruit, groenten, etc.). Het houdt geen rekening met de aanwezigheid van pesticiden, zegt niets over de bewerking van een product en zegt niets over de hoeveelheid die er kan van gegeten worden. Op die manier hebben sommige diepvriesfrieten een Nutri-Score A. Is het gezond om elke dag diepvriesfrieten te eten? Iedereen kent het antwoord...

De Nutri-Score toont een nieuwe trend op de markt: het belang van gezondheid bij het vullen van de winkelmand.    

Toch is de Nutri-Score voor het publiek een handig hulpmiddel om de anders soms weinig toegankelijke etiketten op de verpakking te ontcijferen. Deze 'gezondheidsindex' zal vooral in 2020 verder in populariteit groeien, zeker in België, waar de grote distributieketens het label gebruiken, maar ook in Europa, waar ook andere landen het label zullen introduceren. Sommige consumentenorganisaties in Europa, waaronder Test-Aankoop bij ons, willen dat de Nutri-Score verplicht vermeld wordt bij alle merken in de EU. De komst van de Nutri-Score toont een nieuwe tendens in de distributie: het belang van gezondheid bij het vullen van de winkelmand.

Onze selectie voor 2019

Zin om de keuze van de andere redactieleden te ontdekken?

Klik dan snel hier !
Onze selectie voor 2019