#2 Naast de grote internationale producenten van reinigingsproducten en wasmiddelen zoals Henkel en Procter & Gamble ontwikkelen kleine Belgische bedrijven een lokaal gamma van de “nieuwe generatie”. Ontdek ze in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan Superzero.

De Brusselse start-up Superzero heeft onlangs de stap gezet naar de retail door wasproducten, allesreinigers of wasverzachters in bulk aan te bieden. De start-up biedt ook een dispenser aan waarmee klanten hun eigen fles kunnen bijvullen met reinigingsproducten. Deze oplossing is in feite een alternatief voor het bulkmeubel van Ecover, een ander Belgisch bedrijf, dat nu deel uitmaakt van de Amerikaanse reus SC Johnson. De Superzero-producten (vroeger Eco-Tap) zijn momenteel te vinden in gespecialiseerde ketens zoals Ekivrac en Sequoia, maar ook in de nieuwe generatie Bio-Planet (Colruyt Group) in Eigenbrakel, in enkele franchisewinkels van Delhaize (voor zijn geïntegreerde netwerk kiest de keten voor Ecover), en sinds mei in vier geïntegreerde Carrefour-winkels. Momenteel gaat het om een testfase, maar als de producten aanslaan worden ze mogelijk uitgebreid naar andere winkels.

“Onze grote troef ten opzichte van grote bedrijven is dat we een circulaire oplossing aanbieden”, benadrukt Olivier Potvin, bedenker van de Brusselse start-up die in 2019 werd opgericht. “Onze producten, die voor 99% uit natuurlijke producten bestaan, worden gemaakt in een beschutte werkplaats, in vaten van 20 liter. Deze vaten worden in onze dispensers in de winkel opgeslagen en klanten kunnen vervolgens de vloeistof in hun eigen fles gieten. Als het vat leeg is, brengen we hem terug naar onze producent, die hem opnieuw vult. Daarmee is de cirkel rond, we creëren dus geen afval.” Vreest de ondernemer niet dat deze vernieuwende en trendy oplossing zal worden gekopieerd door de reuzen uit de sector? “Misschien, maar we moeten dat niet als iets slechts zien”, zegt Olivier Potvin. “De dag dat de grote spelers zich op bulk zullen storten, zal de hele markt, ook wij, profiteren van een goede communicatie. Bulk heeft niet altijd een goed imago: sommige winkelmanagers vinden dat bulk nog steeds te veel vuil veroorzaakt, dat het een zeker management in de winkel met zich meebrengt, om nog maar te zwijgen van de mogelijke storingen. De dag dat de grote spelers in bulk investeren, zullen wij al een heel distributienetwerk hebben ontwikkeld, wij zullen dus niet van nul moeten beginnen.”

LaverVert

Benieuwd naar ons vorige artikel uit onze mini-serie? 

Klik hier!
LaverVert

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de juni editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine