In Cannes zijn de winnaars van de 22ste MAPIC Awards bekend gemaakt. Nike, Flying Tiger, Copenhagen, Adidas maar ook Victoria Gate en Nespresso waren de gelukkigen. Een blik op de merken, concepten en commerciële centra die in de prijzen vielen.

MAPIC, Marché International d’Implantation Commercial et de la Distribution, vond dit jaar van 15 tot 17 november plaats in Cannes. Elk jaar worden de beste retailers en vastgoedprojecten in de bloemetjes gezet voor een publiek van invloedrijke professionals uit de immobiliënwereld over de hele wereld. 

The Retailer of The Year? (Nike, VS)

Deze award gaat naar de retailer die een geslaagd jaar achter de rug heeft in termen van financiële prestaties, producten, winkelinrichting, innovatie, marketing en klantenservice. Nike haalde het van Primark, Reserved, Hunkemöller en Deichman.

 

Beste internationale merkontwikkeling? Flying Tiger Copenhagen (Denemarken)

Deze prijs beloont de retailer die er in geslaagd is zijn aanwezigheid tot op internationaal niveau te tillen. Zowel kwalitatieve als kwantitatieve criteria spelen een rol bij de beoordeling door de jury: aantal winkels die geopend werden of nog worden, aanpassing aan nieuwe markten, ontwikkelingsstrategie  en marketingcampagne. Flying Tiger Copenhagen haalde het van JD Sports, OVS en Sostrene Grene.       

Beste nieuwe merkconcept? Rapha Racing Ltd (Verenigd Koninkrijk)

Deze prijs wil een boost geven aan kleinere retailers die nog maar de voorbije drie jaar op de markt gekomen zijn. Daarbij worden in rekening genomen: de originaliteit van het concept, resultaten, ondernemersgeest en het lange termijnplan. Winnaar is Rapha Racing Ltd, webshop voor wieleruitrusting, luxereizen, cycloclubs, …), voor Stokke en Mister Spex GMBH.

 

Beste design boetiek: Adidas (VS)

Nieuwe categorie binnen de MAPIC Awards: een prijs die de meest inspirerende winkel die het voorbije jaar opende. Adidas haalde het met zijn winkel in New York, voor Carrefour Gourmet in Milaan en Nespresso in Cannes.

 

Beste ‘retailentertainment’ concept? iFLY WORLD (Frankrijk)

Vier merken gingen met elkaar de strijd aan voor het beste ‘retailentertainment’ concept: Cap 3000 (Frankrijk), iFLY (Frankrijk), Level Kids (VAE) en Marmara Forum Shopping Mall (Turkije). De prijs beloont retailers die innovatieve middelen vinden om nieuwe klanten te lokken naar hun winkel of winkelcentrum. In het winkelcentrum Vill’Up laat iFLY World klanten proeven van de ervaring van een vrije val.

 

Beste o2o strategie? Digital Mall (Duitsland)

Offline en onlinestrategieën moeten meer dan ooit samengaan en elkaar versterken. Volgens de jury van MAPIC slaagde Digital Mall uit Duitsland daar het best in. Andere genomineerden waren Mister Spex, MediaMarkt/Saturn en Interactive Mall Technology.

 

Beste pop-up shop? Imad’s Syrian Kitchen (Londen)

Twee weken lang opende Imad Alarnab in het centrum van Londen Imad’s Syrian Kitchen om inwoners van de Britse hoofdstad te laten proeven van de Syrische keuken. Het restaurant was meteen volzet. Het sleept de award voor best pop-up shop op voor Dove (Parijs) en Samsung Galaxy Studios (New York).

 

Beste F&B concept? Nespresso (Zwitserland)

Nespresso haalt het in de categorie Food & Beverages voor Cioccolatitaliani, Five Guys, Nespresso, Vita Mojo en We Love Puro.

 

 

Beste nieuw winkelcentrum? Victoria Gate (Leeds)

Drie genomineerden, één winnaar. Victoria Gate werd bekroond als beste nieuw winkelcentrum, voor de Mall of Qatar (Al Rayyan) en Posnania (Poznan).

 

Beste rehabilitatie van een winkelcentrum? Chadstone Shopping Centre (Melbourne)

Op zoek naar de beste renovatie van een winkelcentrum kwam de jury dit jaar uit bij Chadstone Shopping Centre in Melbourne. Andere kandidaten waren Metropolis (Rusland), La Porte Dell’Adige (Italië) en Val d’Europe (Frankrijk).

Beste merkendorp? Tsawwassen Mills (Tsawwassen First Nation, Canada)

De prijs voor het beste merkendorp gaat naar het Canadese Tsawwassen Mills, dat het opnam tegen Français McArturglen designer outlet Provence en het Spaanse Vilacans The Style Outlets.

 

Beste stedelijk winkelproject? Hoog Catharijne (Nederland)

Deze prijs gaat naar de meest geslaagde renaissance van een stad of een buurt, waarbij retail een belangrijke rol speelde. Hoog Catharijne (Utrecht, Nederland) haalde het van Centrum Praskie Koneser (Warsaw, Polen), MG Shopping Center (Gent) en The Lexicon Bracknell (Bracknell, VK).

 

 

Beste toekomstig winkelcentrum? Prado (Marseille, Frankrijk)

Welke winkelcentrum maakte dit jaar het meest indruk op de jury? Het Prado in Marseille is het antwoord. Andere genomineerden waren Suzhou Center (China), Maximall Pompeii (Italië) en Citylife District (Italië).