De omzet die Amazon behaalt in de voedingssector blijft maar stijgen en dat aan een serieus tempo. Zo groeide het bedrijf het afgelopen jaar met 59% in Amerika, 56% in Groot-Brittannië en 54% in Duitsland. Dat blijkt uit een studie van One Click Retail.

De online verkoop van voedingswaren nam in 2017 sterk toe in Amerika, Duitsland en Groot-Brittannië. Zo heeft Amazon voor maar liefst 1,6 miljard euro aan voedingswaren verkocht in Amerika. Daarbij gaat het om een stijging van 59% in vergelijking met het jaar ervoor. In de online voedingsverkoop kon Amazon daardoor een marktaandeel van 18% verzilveren, dubbel zoveel dan dat van concurrent Walmart…

Die spectaculaire groei is te danken aan de populaire producten van het bedrijf Whole Foods, dat Amazon afgelopen jaar opkocht en meteen aanbood op zijn site. Na een week was zo’n 90% van de 2.000  "365 Everydag Value"-producten immers volledig uitverkocht op Amazon. Op de Amerikaanse website van Amazon doen vooral frisdranken (+65%), koffie (+34%), snacks (+53%), ontbijt (+38%) en snoep (+35%) het erg goed online.

 

Ook Duitsland en Groot-Brittannië doen het goed

Toch is de groei niet alleen merkbaar in Amerika. In Groot-Brittannië steeg de voedingsverkoop met maar liefst 56%, goed voor 170 miljoen euro. Duitsland deed het zelfs nog beter. Met een groei van 54%, verkocht Amazon voor 200 miljoen euro aan voedingswaren. Opvallend was dat vooral bier, wijn en sterke drank zowel in Duitsland als in Groot-Brittannië erg in de smaak vielen. In Groot-Brittannië ging het om een toename van 96%, terwijl dat in Duitsland zelf opliep tot een overweldigende 230%.

Amazon Fresh

De wekelijkse verkoop van Amazon Fresh (Duitsland, Engeland, Japan en Amerika) is verdubbeld tussen januari en december 2017. Gemiddeld bedroeg die verkoop zo’n 2,5 miljoen euro in januari, tegen 5,7 miljoen euro in december. Amazon Fresh draaide afgelopen jaar een omzet van 285 miljoen euro.