Vorig jaar heeft ruim 80% van de internetgebruikers in het Groothertogdom Luxemburg online aankopen gedaan. Dat is ruim boven het Europees gemiddelde. Opvallend is dat steeds meer senioren ook webwinkels bezoeken.

Het Luxemburgse Institut national de la statistique et des études économiques (Statec) heeft zopas de cijfers gepubliceerd over het online koopgedrag van de Luxemburgse internetgebruikers van 16 tot 74 jaar. Daaruit blijkt dat 80% van hen online aankopen heeft gedaan, tegen 61% tien jaar eerder. In Europa waren ze gemiddeld 47% in 2006 en 65% in 2015. Dat plaatst Luxemburg op de vierde plaats, achter het VK, Denemarken en Duitsland.  Ter vergelijking: België bevindt zich in die rangschikking onder het gemiddelde van de EU28, met 64%.

Senioren

De grootste groep online-klanten is die van de 25 tot 34-jarigen: 87% van hen koopt op het internet. Maar bij de online shoppers groeit ook de groep van de senioren (65 tot 74 jaar). Liefst 69% van hen die op het net actief zijn doet online aankopen, tegen amper 34% tien jaar terug. In Luxemburg zijn de meest populaire productgroepen kleding, lectuur en reizen: 56% van de online shoppers kochten kleding en sportartikelen, 54% boeken, magazines en kranten en 53% reserveren logies via het internet. Dan volgen tickets voor films, spektakels, enz. (49%), tickets voor het openbaar vervoer (45%) en muziek en films (37%).

Ook buiten Europa

28% van de Luxemburgse internetgebruikers heeft het afgelopen jaar minstens één aankoop gedaan bij een lokale online-verkoper, en 88% heeft cross-border aankopen gedaan. Een kwart (24%) van hen kocht zelfs buiten Europa. Uit de enquête blijkt tevens dat 54% van de cyber-klanten het afgelopen jaar problemen hebben gehad met hun aankoop op internet. Meestal ging het om leveringen die in Luxemburg niet kunnen gedaan worden of leveringstermijnen die niet werden gerespecteerd. Ook de 20% Luxemburgse internauten die in 2015 geen online aankopen deed, werd ondervraagd.  Zij staan weigerachtig omdat ze liever in een fysieke winkel kopen, omdat ze geen vertrouwen hebben in de veiligheid van de betalingsformules en in de bescherming van de privacy.

De volledige analyse vindt u hier.