- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Afgelopen vrijdag was het Black Friday, de dag waarop Amerikaanse retailers met grote kortingen de feestperiode aftrappen. Grote kortingen die veel volk op de been brengen, dat soms voor de koopjes vecht (zoek maar eens op de hashtag #WalmartFights op Twitter). Toch waren er dit jaar 11,4% minder winkelbezoeken en werd er 13,2% minder verkocht, zegt onderzoeksbureau ShopperTrak.
De mindere Black Friday werd gecompenseerd doordat de winkels in de VS voor de eerste keer ook (langer) open waren op Thanksgiving. De twee dagen samen geteld steeg de verkoop wel met 2,3% tot 12,3 miljard dollar (9 miljard euro) en werden er 1,07 miljard winkelbezoeken geteld.
Hoewel Black Friday een Amerikaanse traditie is, wordt ze over de oceaan ook steeds meer overgenomen, vooral in het Verenigd Koninkrijk.
Vandaag is het overigens ‘Cyber Monday’, de dag waarop het meeste online aankopen verwacht worden. Softwarebedrijf Adobe verwacht dat er over het hele weekend aan 2,3 miljard dollar internetaankopen gedaan zullen zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?