Virtual en augmented zorgen ervoor dat shoppers meer geneigd zijn merken en producten te kopen. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek aan de VUB en Solvay Business School.

Vitual reality (VR) en augmented reality (AR) zijn technologieën waar steeds meer bedrijven mee experimenteren om onder meer producten te promoten of te verkopen. Terecht, zo blijkt uit een doctoraatsonderzoek van Helena Van Kerrebroeck (VUB & Solbay Business School). Ze stelde vast dat zowel VR als AR een positief effect hebben op de houding van klanten tegenover merken of producten, omdat ze de producten beter en van dichterbij aanvoelen. Dat zorgt voor een boost in de klantenbeleving, wat er op zijn beurt toe leidt dat de consumenten meer geneigd zijn om het product effectief te kopen. “Virtual en augmented reality vullen hiaten van de traditionele marketing op en bieden dus ontzettend veel potentieel voor zowel klassieke retail als e-commerce”, aldus Van Kerrebroeck.

“Het grote voordeel dat VR heeft op 2D of 3D-materiaal, is dat het een ervaring biedt en iets als het ware tot leven wekt”, zegt professor Kim Willems, die de doctoraatsthesis begeleidde. “Een sterk voorbeeld is het promoten van een reisbestemming: tijdens een van onze experimenten lieten we proefpersonen kennis maken met een exotische bestemming via VR, een 360°-video en foto’s. Opnieuw bleek de VR-groep het meest positief en geneigd om de vakantie te boeken. Die extra dimensie prikkelt duidelijk. Het is ook nog eens relatief nieuw en dat intrigeert mensen altijd.” Bovendien kan VR ook de winkelomgeving verbeteren: een experiment in een druk winkelcentrum, waarbij een reeks shoppers een VR-bril op kregen, toont dat zij minder drukte ervaren en in het algemeen meer tevreden waren over het winkelcentrum. Ze zijn daarnaast ook meer geneigd om nog een keer terug te komen.

Daarnaast werd onderzocht welke impact AR heeft op de koopervaring -en gedrag van (online) shoppers. Hiervoor lieten de onderzoekers proefpersonen online winkelen met een laptop en computermuis (waarbij ze het product niet kunnen aanraken), met een smartphone met touchscreen (hierbij kunnen ze het product aanraken) en een tablet met AR-functies op (ze kunnen het product aanraken en in hun omgeving plaatsen als het ware). De resultaten tonen aan dat de deelnemers uit de AR-groep sneller een product als hun bezit beschouwen en ook een positievere shopervaring rapporteren.

“Ook dit is een interessante vaststelling, zeker voor e-commerce. Want één van de drempels die mensen tegenhoudt bij online shoppen is dat ze moeilijk kunnen inschatten hoe dat product er in hun eigen omgeving zal gaan uitziet. Denk maar wanneer je een kledingstuk vindt of een meubel. Via AR kan je dat passen of in je interieur zetten, zonder het echt aan te raken of echt te zien. Kortom: VR en AR zullen de manier waarop bedrijven producten aan de man brengen en ook het consumentengedrag de komende jaren radicaal veranderen” besluit professor Willems.