Hema zag zijn omzet in het tweede kwartaal van dit jaar toenemen met 3,5% tot 296,4 miljoen euro. Bovendien steeg de online verkoop zelfs met 16,6%. Zeer mooie resultaten, al zorgde het toegenomen nettoverlies (14,1 miljoen tegenover 10,2 miljoen een jaar eerder) voor een domper op de feestvreugde. 

In het tweede kwartaal van 2019 steeg de netto groepsomzet van Hema met 3,5% naar 296,4 miljoen euro. Het jaar ervoor was de verkoop nog goed voor 286,5 miljoen. De likefor-like-omzet steeg met 1,6% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De groei werd gedreven door de huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten die meer verkocht werden (+11,9%). Dit kwam voornamelijk door de sterke collectie schrijfwaren en een nieuw assortiment huishoudelijke artikelen. 

Daarnaast boekte de woonketen zeer mooie resultaten online: de verkoop steeg er met maar liefst 16,6%. De foodomzet steeg met 0,6% en in lijn met de zwakke ontwikkeling van de totale kledingmarkt daalde de kledingomzet van de woonketen met 4,8%. De brutomarge bleef daarentegen op hetzelfde niveau als in dezelfde periode een jaar eerder en kwam uit op 46,3%.

“Hema heeft goed gepresteerd in het tweede kwartaal, ondanks de negatieve gevolgen van het uitzonderlijk warme weer in de laatste twee weken van het kwartaal”, reageert Tjeerd Jegen, CEO van Hema. “We hebben een solide omzetgroei laten zien en het bedrijfsresultaat is verbeterd. De resultaten werden vooral gedreven doordat we meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten hebben verkocht. Daarnaast is onze online omzet met dubbele cijfers gegroeid.” 

Nettoverlies blijft zich opstapelen

Toch is niet alles koek en ei bij de Nederlandse keten. Hoewel de omzet groeide, stapelde ook het nettoverlies zich op. In het tweede trimester liep het verlies op van 10,2 miljoen euro tot 14,1 miljoen. Dit kwam hoofdzakelijk door de implementatie van een nieuwe verslagstandaard voor financiële resultaten (3,1 miljoen euro). 

Meer samenwerkingsverbanden

De internationale omzet van de keten is in het tweede kwartaal verder toegenomen. De netto omzet steeg het sterkst in Duitsland (+26,1%), gevolgd door Frankrijk (+4,3%) en België en Luxemburg (+3,5%). Dit kwam voornamelijk door hogere online verkopen en like-for-like-omzetgroei. De woonketen opende in het tweede trimester ook vijf nieuwe winkels in Duitsland,  Oostenrijk, Dubai, Qatar en Sharjah. 

“We hebben een flinke progressie geboekt in de uitvoering van onze internationale groeistrategie”, vervolgt Tjeerd Jegen. “Zo begint Walmart deze week met de online verkoop van Hema-artikelen in de Verenigde Staten en hebben de eerste 15 supermarkten van Franprix in Frankrijk een apart Hema-schap gekregen. Deze partnerschappen helpen ons om van Hema steeds meer een merk te maken, omdat onze artikelen steeds vaker buiten onze eigen winkels en webshop om verkocht worden. We hebben de ambitie om het aantal strategische samenwerkingsverbanden verder uit te breiden en in dat kader voeren we gesprekken met potentiële partners in Europa, Azië en Noord-Amerika. 

Katoen van duurzame oorsprong

Naast zijn groeistrategie is ook duurzaamheid een belangrijke pijler bij de Nederlandse keten. “We hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in het tweede kwartaal omdat al ons gebruikte katoen voortaan van duurzame oorsprong is", besluit de topman.