De uitvoering van het herstructureringsplan van Mestdagh houdt de groep niet tegen om verder in de toekomst te kijken en zijn winkelpark uit te breiden. Zo wil de retailer jaarlijks 2 à 3 nieuwe winkels openen in Brussel en Wallonië. Dat maakte Guillaume Beuscart, CEO van Mestdagh Group, bekend tijdens een interview met La Libre Belgique

Ondanks het herstructureringsplan dat op 7 mei werd aangekondigd, zet Mestdagh zijn expansie verder. De retailer opende 2 nieuwe Carrefour Market franchisewinkels, in oktober in Anderlecht en in november in Gellingen, waardoor het totaal aantal verkooppunten op 85 eindigt. “Het is nog steeds onze bedoeling om ons verder te ontwikkelen in Brussel en Wallonië, en er jaarlijks zo'n 2 à 3 winkels te openen. Vlaanderen zit daarentegen minder in onze genen, onze cultuur", verklaart Guillaume Beuscart, CEO van Mestdagh Group aan La Libre Belgique. “We willen niet gewoon uitbreiden om uit te breiden. Bovendien willen we heel nauwkeurig de levensvatbaarheid van deze winkels op lange termijn volgen.”

Guillaume Beuscart benadrukt dat de 33 geaffilieerde winkels een mooie groei optekenen, in tegenstelling tot de geïntegreerde filialen die terrein verliezen. “Vandaar ons broodnodige herstructureringsplan, omdat onze werkorganisatie niet was aangepast en de noodzakelijke investeringen ontbraken”, vervolgt hij in de krant.

Zondagsopening

De CEO verwijst opnieuw naar de zondagsopeningen die voorzien zijn in het transformatieplan. Die zullen vanaf 6 januari, van 8 uur tot 12 uur, in werking treden in de geïntegreerde winkels, met uitzondering van de verkooppunten die in winkelcentra liggen. “Zondagsopeningen zullen plaatsvinden op vrijwillige basis”, vertelt hij. “Als we op basis van die vrijwilligheid niet genoeg mankracht hebben, zullen we een beroep doen op extern personeel via weekendcontracten, of, in het slechtste geval, op studenten. De franchisenemers zijn al open op zondag en dat is voor hen meteen ook de belangrijkste dag voor hun omzet (tot 20% meer).”

Nabijheid

Daarnaast benadrukt hij zijn interesse in de Express-formule. “We moeten er het in de toekomst eens over hebben. Maar vooraleer we aan andere formats denken, moeten we de Mestdagh Group weer in vorm krijgen”, benadrukt hij.

Duurzame levering aan huis

Volgens de CEO is ook e-commerce en de investering daarin erg belangrijk. “Ik wil de komende 2 à 3 jaar graag experimenteren met leveringen aan huis en hierin investeren. Al moet het wel op een duurzame manier gebeuren dankzij elektrische wagens en fietsen. Thuis leveren bij oudere consumenten die dicht in de buurt van de winkel wonen, zorgt niet alleen voor meer sociaal contact maar ook voor meer voldoening bij de klanten”.