De omzet van Douwe Egberts in de West-Europese retail daalde in het derde kwartaal met 8,5%. In België gingen de koffiemarktaandelen ook achteruit. Dat blijkt uit cijfers die D.E Master Blenders 1753 bekendmaakte.

De omzetdaling is volgens het koffiebedrijf vooral te wijten aan “agressieve promotionele campagnes” van private labels. In januari en februari had Douwe Egberts de negatieve effecten daarvan op de merken Senseo en Roast&Ground al opgemerkt. Om haar concurrentiepositie te herstellen zette de koffiemaker daarom sinds maart in op prijs en promotie. Met succes, maar niet overal. In Nederland en Duitsland gingen de koffiemarktaandelen vooruit, maar in Frankrijk bleven ze min of meer gelijk en in België waren ze iets lager dan het vorige kwartaal. De omzetcijfers zijn volgens het koffiebedrijf ook beïnvloed door de managementwissels in West-Europa en door lastige onderhandelingen met de retail.

In de rest van de wereld waren de resultaten wel goed en werd vastgehouden aan omzetgroei van 6,8%. Voor de rest van dit boekjaar verwacht Douwe Egberts dat de totale omzet met 0 tot 2% zal groeien.