Sligro Food Group behaalde in het eerste halfjaar van 2018 een omzet van 1,13 miljard euro, een stijging van 11% ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. De nettowinst daalde daartegen met 1 miljoen euro naar 25 miljoen. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse cijfers die Sligro Food Group vandaag vrijgaf.

Het was al een erg druk jaar voor Sligro Food Group. Het bedrijf verkocht niet alleen zijn Emté-vestigingen aan Coop en Jumbo, maar nam ook de Heineken Groothandelsactiviteiten over en is volop bezig met de opening van de Sligro-ISPC in Antwerpen en zijn IT transitie. Toch wist het bedrijf in de eerste 6 maanden van dit jaar een omzetstijging van 11% te behalen en klokte het af op 1,13 miljard euro. De nettowinst zakte daarentegen weg van 26 naar 25 miljoen euro. “Na een moeizame start van het jaar, sloten we de eerste jaarhelft af met twee prachtige zomerse maanden. We zien per saldo groei in onze afzetmarkten, al lijkt die minder sterk dan we oorspronkelijk hadden verwacht”, vertelt Koen Slippens, directievoorzitter bij Sligro Food Group.

Verder steeg het EBITDA  van 58 miljoen naar 62 miljoen euro, in tegengstelling tot het bedrijfsresultaat dat afnam van 33 naar 31 miljoen euro.

Foodservice

De omzet uit de Foodservice nam met 112 miljoen euro (+11%) toe ten opzichte van vorig jaar. Dat was vooral te danken aan de overname van de Heineken Groothandelsactiviteiten, maar ook aan de verbeterde marktontwikkeling in het tweede kwartaal.

"De eerste prioriteit bij de overname van de Heineken Groothandelsactiviteiten gaat natuurlijk uit naar de zorg voor onze gezamenlijke klanten en continuïteit van de operatie. Daarnaast werken we hard aan de voorbereiding op verdere integratie van de activiteiten die later dit jaar zullen aanvangen. Het geloof in de samenwerking is sterk en de kansen die we voor de komende jaren zien op gebied van omzet en logistieke voordelen worden bevestigd. De voorbereidingen voor de opening van Sligro-ISPC Antwerpen en de start van onze IT transitie, beide later dit jaar, zijn in volle gang", vervolgt Slippens.

Foodretail

Hoewel de resultaten van de Emté-vestigingen niet meer werden meegeteld bij de omzet, kon dit segment rekenen op een stijging van de nettowinst tot 4 miljoen euro (+2 miljoen euro). 

Voorzichtig positief over de toekomst

Toch blijft de groep voorzichtig optimistisch over de rest van 2018. “Wij zien onze afzetmarkten herstellen na een trage start van het jaar, maar vooralsnog in een iets lager tempo dan gedacht. Wij schatten in dat de marktgroei op jaarbasis tussen de 2,5% en 3,5% zal bedragen. De tweede jaarhelft staat in het teken van de verdere integratie van Heineken en de afronding van de carve out van de Retail activiteiten en de daarop volgende organisatieaanpassingen. Daarnaast openen wij in het najaar onze Sligro-ISPC vestiging in Antwerpen en starten we in het vierde kwartaal met de transitie op IT”, reageert het bedrijf.

Bovendien laat het bedrijf al in zijn kaarten kijken voor de toekomst. Zo verwacht de groep voor het volledige jaar een bedrijfsresultaat van circa 55 miljoen euro, en voorspelt de groep een nettowinst, inclusief niet voort te zetten bedrijfsactiviteiten, van circa € 270 miljoen.