Thierry Cotillard is sinds deze week de nieuwe voorzitter van Société Les Mousquetaires. Hij maakt van scherpe(re) prijzen en digitalisering de prioriteiten voor de groep. 

De 47-jarige Cotillard is deze week verkozen tot nieuwe voorzitter van Société Les Mousquetaires, de groep achter Intermarché en de grootste groep van zelfstandige winkeluitbaters in Frankrijk. Hij moet voor een nieuwe wind zorgen na enkele moeilijke maanden voor de groep, die sinds begin dit jaar in België de winkels van Mestdagh overgenomen heeft. De nieuwe topman is al sinds 1999 aan de slag bij de groep en was ooit de voorzitter van Intermarché. Helemaal bovenaan zijn lijstje met prioriteiten staat het inzetten op kortingen, blijkt uit een persbericht dat de groep uitstuurde. “Sinds haar oprichting heeft de groep Les Mousquetaires de ambitie om haar prijsprestaties te verbeteren om op alle markten concurrerender te zijn. Om in hun strijd te slagen, zet Les Mousquetaires zich meer dan ooit in om hun distributiekosten te beheersen en te verlagen en om gedurfde en innovatieve commerciële keuzes te maken.”

Een tweede prioriteit is de versterking van de digitale en omnichannelcultuur. “Door het goed beheren van gegevens zullen Les Mousquetaires via verschillende kanalen met hun klanten in contact komen. Via die weg moet de e-commerceverkoop gestimuleerd worden.” De groep wil ook nieuwe allianties buiten de inkoopafdeling aangaan: vooral op vlak van data, digitalisering, logistiek en thuisbezorging wil Les Mousquetaires met andere bedrijven en organisaties samenwerken. Het wil ook zijn identiteit als ‘producent-handelaar’ verder ontwikkelen, door te steunen op de Agromousquetaires, de agro-divisie van de groep en via die weg ook de prijzen van winkelketens Netto en Intermarché verscherpen. De groep heeft een omzet van 50 miljard euro, telt zeven winkelketens, goed voor 3.949 verkooppnten in Europa.