-
Interview met Arnaud Kesch: “Intermarché, een mysterie aan de buitenkant en een mirakel aan de binnenkant”
-
Franchise: hoe gezond zijn Waalse en Brusselse supermarktuitbaters?
-
Dossiers: pizza, veggie & vegan, ice cream, haarverzorging ...
De Franse mediagroep Vivendi neemt een belang van 15% in winkelketen Fnac. Met de investering en de digitale knowhow van de nieuwe aandeelhouder wil Fnac zich beteren wapenen in de strijd met Amazon. Dat schrijft zakenkrant Les Echos.
Vivendi investeert voor 159 miljoen euro in de Franse groep Fnac, waarmee het een belang van 15% in het bedrijf verwerft. Vivendi zelf spreekt echter van een “strategisch partnerschap”. Voor beide partijen is het namelijk interessant om de krachten te bundelen om de concurrentie aan te gaan met Amerikaanse reuzen zoals Amazon.
Vivendi is eigenaar van de televisiegroep Canal+, platenmaatschappij Universal Music en videodienst DailyMotion. Het Franse mediabedrijf ziet een retailer als Amazon stilaan op haar terrein komen door zelf streamingdiensten en zelfs content aan te bieden. Door een partnership met een retailer als Fnac wil Vivendi haar distributie versterken en beter in handen hebben.
Fnac haalt dan weer veel digitale knowhow binnen, die nodig is om met een webshop als Amazon te concurreren. Tegelijkertijd haalt de winkelketen vers geld op, dat zeker welkom is nu Fnac in een biedstrijd met Conforma om Darty terecht gekomen is.
Interview met Arnaud Kesch: “Intermarché, een mysterie aan de buitenkant en een mirakel aan de binnenkant”
Franchise: hoe gezond zijn Waalse en Brusselse supermarktuitbaters?
Dossiers: pizza, veggie & vegan, ice cream, haarverzorging ...
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?