- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Supermarktketen Lidl heeft een gloednieuwe winkel geopend in Maaseik. Het is de eerste ‘Lidl of the future’ in Limburg.
De nieuwe winkel is gelegen aan de Maastrichtersteenweg 38 in Maaseik en vervangt de oude Lidl in de gemeente. De vernieuwde vestiging werd ingericht volgens het nieuwe winkelconcept van Lidl. Het is daarmee de eerste zogenaamde ‘Lidl of the future’ in de provincie Limburg.
Volgens dat nieuwe concept, bouwt Lidl nu winkels die het accent leggen op winkelcomfort, duurzaamheid en vers, maar ook gewoon groter zijn. De nieuwe Lidl in Maaseik heeft een oppervlakte van 1.428 m2, en de extra ruimte wordt vooral gebruikt om het comfort van de klant te verhogen en het verkeer te bevorderen. Het aantal referenties is namelijk min of meer gelijk gebleven op een 1.500-tal producten, maar de gangen werden wel breder gemaakt en er zijn 138 extra parkeerplaatsen voorzien in Maaseik. In totaal telt de winkel daardoor nu 166 parkeerplaatsen.
De grotere oppervlakte in combinatie met de geoptimaliseerde winkelinrichting moeten dan weer zorgen voor optimale werkomstandigheden voor de medewerkers. “Kortere looplijnen door het doordacht positioneren van de koelzones, de laad- en los zone en de bakkerij zorgen er voor dat het winkelpersoneel veel efficiënter aan de slag kan”, klinkt het bij Lidl.
Ook op vlak van duurzaamheid is Lidl Maaseik in lijn met het Lidl of the future-concept. Dit nieuwe concept is uitgerust met tal van duurzame bouwtechnieken die er voor zorgen dat het energieverbruik tot een absoluut minimum beperkt wordt. Wim De Meyer, verantwoordelijke bouw: “Dit filiaal is gebouwd volgens de BREEAM (een evaluatiemethode die is ontwikkeld door het Building Research Establishment, red.) very good norm. Deze standaard quoteert naast energiebesparende maatregelen ook de impact op mobiliteit en het welzijn van de werknemer.“
Verder benadrukt Lidl dat het hier verder inzet op lokale producten. De Duitse discounter zegt dat meer dan 50% van de groenten en fruit bij Lidl Belgisch is. “Bij melk en vlees is dat aandeel nog groter. Ook de meeste van onze kazen en andere zuivelproducten zijn Belgisch, en dat aandeel blijft groeien”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt. “Dit filiaal krijgt ook een bio-hoek waar ons steeds groter wordend bio-assortiment duidelijk zichtbaar is voor de klant.”
Lidl introduceerde haar nieuwe winkelconcept vorig jaar in Geel. Bekijk hier de fotoreportage van de eerste Lidl of the future!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?