Een sleutelelement tot groei voor een supermarkt is dat klanten terugkomen. Hoe zorg je daarvoor? Niet door over te gaan tot een prijzenoorlog, zegt onderzoeksbureau Nielsen.

De laatste jaren werd de groei van de supermarktsector vooral gedreven door prijs. Prijsveranderingen en -verhogingen en niet stijgende volumes zijn verantwoordelijk voor 75% van de groei die de afgelopen tien jaar in de food retail Benelux werd geboekt, zegt Nielsen. Bovendien zijn de groeicijfers ook dalende.

Loyalty

Het goede nieuws is dat ‘shopper loyalty’ in de lift zit. Het aantal Benelux shoppers dat maar één enseigne bezoekt, is de afgelopen vijf jaar met 4% gestegen. Toch blijft de overgrote meerderheid (80%) zijn boodschappen bij verschillende ketens doen.

 

Assortiment & innovatie 

Hoe kunnen retailers en fabrikanten ervoor zorgen dat een klant trouw blijft aan een merk of winkel? In elk geval niet door te focussen op prijs en promo’s, zegt Nielsen. “De groei in de Benelux gaat achteruit, maar dat wil niet zeggen dat je een promo-oorlog moet beginnen om je klanten te behouden,” klinkt het.

Volgens Nielsen is vooral het assortiment belangrijk in het behouden van klanten. “De sleuteldrijvers voor winkelkeuze zijn assortiment-gerelateerd. Hoewel winkels in de Benelux vandaag de dag veel keuze bieden, geeft een groot deel van de shoppers aan dat ze niet tevreden zijn met het aanbod. Daarom gaat 80% van hen naar twee of meer winkels.”

Ook innovatie is niet onbelangrijk. “Shoppers zijn bereid om meer te betalen voor producten die bepaalde ingrediënten (vb. gluten, suiker, red.) niet bevatten. Aangezien groei in de Benelux historisch gezien voornamelijk prijsgedreven is, kan hierin innoveren en de prijselasticiteit begrijpen groei creëren,” klinkt het bij Nielsen. “Er zijn ook nog opportuniteit om het assortiment te optimaliseren om beter in te spelen op de noden van de shopper, en in sommige gevallen moeten retailers misschien hun klanten beter de weg wijzen naar producten die nu al in de rekken liggen.”